Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

GULLSMED KRISTOFFERSEN, service og fagkunnskap i 116 år!

Annonse fra GULLSMED KRISTOFFERSEN

Det er starten på en hektisk, men også veldig hyggelig tid for Gullsmed Kristoffersen i Glommengaten på Kongsvinger. I over 116 år og gjennom 4 generasjoner Kristoffersen, har bedriften vært et naturlig valg for befolkningen på Kongsvinger og omegn når behovet for gaver til alle livets store og små begivenheter melder seg.

Bedriften eies av Jan Egil Kristoffersen, sønn av Egil og Ragnhild Kristoffersen som mange sikkert husker. Jan Egil tar seg av det administrative mens kona Marjolein, som er gullsmed, styrer butikken og verkstedet. Det at vi har verksted her på huset og kan utføre reparasjoner, graveringer og ikke minst lage smykker på bestilling, er en styrke få gullsmedbutikker har i dag.

Den 200 kvadratmeter store butikken bugner nå med varer. Det selges smykker og interiør fra danske Georg Jensen. Danskene er også godt representert med smykkemerkene Heiring, Susanne Friis Bjørner og Dyrberg /Kern. Hos Gullsmed Kristoffersen finner du smykker til dame, herre og barn. Utvalget spenner fra det klassiske til mote og trend- smykker.

Bunadsølv til Lundeby drakten har en sentral plass i butikken, men vi skaffer også bunadsølv til de fleste bunader og drakter i Norge.

Kristian Andersen får kyndig hjelp av selger Jeanette Onsrud når han skal kjøpe diamanter.

Diamanter er en naturlig del av Gullsmed Kristoffersens vareutvalg og nå er det ekstra mye å velge i.

Kristian Andersen har planer om å kjøpe en pen ring til kona si til jul. Han er vanligvis en dreven nett handler, men når det kommer til smykker, og spesielt diamanter, vil han gjerne handle med fagfolk. Det har familien gjort i generasjoner sier han.

– Jeg synes det er for skummelt å kjøpe slike ting på nett. Det er vanskelig for meg å vite om prisen er riktig, også. Om en virkelig får det en betaler for.

Hos Gullsmed Kristoffersen har alle bred og god kunnskap om diamanter. Jeanette Onsrud har nylig vært på diamantkurs i regi av Norges Gullsmedforbund og forteller at det er mange feller forbrukeren kan gå i når de handler usett. En blank stein er ikke alltid en diamant! Det florerer med forfalskninger, og selv ekte diamanter har svært forskjellig kvalitet og farge. Derfor er det viktig å handle med noen en stoler på.

ÅPNINGSTIDER I DESEMBER:

Mandag–onsdag 09–17.00
Torsdag 09–18, Fredag 09–17.00
Lørdag 10.00–15.00
• 8/12: 10.00–16.00 • 15/12: 10–16.00
• 16/12: 14.00–18.00 • 17/12–21/12: 09.00–19.00
• 22/12: 10.00–18.00 • 23/12: 14.00–18.00
• 24/12: 09.00–12.00
• 25/12–26/12: STENGT
• 27/12–29/12: 10.00–15.00
• 31/12: 10.00–13.00 • 2/1: 09–17.00

Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet