Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lokal bedrift som sørger for rett temperatur

Annonse fra Celsius Kulde AS

Svein Jarle Skyrud trives godt der det er regulert temperatur. Det spiller ingen rolle om det er i kjøle- eller fryseanlegget eller hjemme i boligen. Det viktigste for Celsius Kulde AS er at kvikksølvet viser rett temperaturen på kuldeanlegget eller varmepumpen.

Adresse
Dagfinnrudveien 31, 2120 Sagstua

Det begynte helt tilfeldig som med en sommerjobb i 1977. Svein Jarle Skyrud startet i et kjølefirma. Derfra gikk veien videre til fast ansettelse, og etter mange år som ansatte, bestemte han seg for å starte for seg selv. Celius Kulde AS ble etablert i 2004, og siden den gang har arbeidsdagen vært litt kjølig for Skyrud.

– Jeg har lang erfaring innen faget, og har jobbet for flere firmaer innen bransjen, også som medeier. Men jeg visste at jeg kunne drive for meg selv, og nå kan jeg også sette mitt eget preg på firmaet. Så er det jo utrolig gøy å se at man kan få til noe selv, smiler Skyrud.

I begynnelsen var han alene i firmaet, og baserte seg på innleid hjelp. Etter hvert ble etterspørselen så stor at han var nødt til å ansette på full tid. Nå er det tre ansatte, inkludert Skyrud.

Selskapet leverer utstyr og tjenester til de fleste kulde- og varmepumpeanlegg, kjøle- og fryserom, kuldemøbler, kuldekomponenter til storhusholdning og institusjoner samt automatiske temperaturloggere.

Med over 40 års erfaring fra bransjen har Skyrud vært med på å levere og vedlikeholde de fleste typer kulde- og varmepumpeanlegg i bruk i industrien, til kunstis og andre lettere installasjoner. Kundemassen er i hovedsak kommersielle bedrifter, hvor Celsius Kjøling leverer det meste av industrielle frys/kjøl og varmepumpeanlegg. Anleggene har ofte et sentralt kuldeanlegg og gjerne en tilknyttet varmepumpe for levering av varmt vann til vasking eller romoppvarming. De benytter også naturlige kuldemedier uten innvirkning på verken drivhuseffekt eller ozonlag.

De påtar seg oppdrag over hele Østlandet. 

Svein Jarle Skyrud startet Celsius Kulde AS i 2004. Han trives godt med en litt kjølig arbeidsdag.

Jevnt inneklima gir trivsel både hjemme og på arbeidsplass

Innen 2020 blir det forbud mot fyring med fossil olje. Det innebærer at alle oljefyrer eller oljekaminer må finne en alternativ oppvarming innen et års tid.

Et godt alternativ er varmepumper, som på en rimelig og miljøriktig måte flytter varme fra ett sted til et annet. I Norge benyttes gjerne varmepumper til å hente varme ute og avlevere den inne i boligen.

Skyrud forteller at den vanligste varmepumpen fungerer fra luft-til-luft. Andre alternativer er varmepumper som virker fra luft-til-vann, og som kan brukes til å varme opp vann enten til gulvvarme eller til varmt vann i huset. Den siste kategorien pumper virker fra vann-til-vann, og egner seg også til oppvarming av hus gjennom vannbåren varme.

Hvilken type varmepumpe du velger å installere i boligen din er med på å avgjøre hvor mye du kan spare på strømregningen. Luft-til-luft pumper er de enkleste og rimeligste å installere, og vil kunne dekke opp til 60 prosent av oppvarmingsbehovet i en gjennomsnittlig bolig.

Varmepumpene er spesialtilpasset det nordiske markedet, og lydnivå og effekt er firmaets hovedfokus.

– Vi hjelper deg gjerne og kommer med forslag på hvilke pumpe som passer best for ditt behov. Jeg anbefaler også at man kjøper et merke som er anerkjent, som Toshiba, Panasonic, Samsung eller Thermia, sier Skyrud.

Varmepumper er ikke bare en fordel på kalde vinternetter. Mange pumper kan reverseres og gir en behagelig temperatur inne når solen steker utenfor vinduet. Ved å flytte varmen fra innemiljøet og ut, kjøles boligen ned om sommeren.

Det er et bredt utvalg av varmepumper, og de siste årene er varmepumpene blitt stadig mindre, samtidig som de har fått et mer tiltalende design.

Plassering av varmepumpen er også noe du bør tenke på. Den bør monteres på et sted hvor den gir best mulig effekt i hele boligen. Skyrud og hans mannskap kommer gjerne med gode råd om både hvilke varmepumpe du bør velge og plassering når de er på befaring. 

Gjengen som sørger for at kommersielle butikker kan holde varene både kaldt og fryst: Magnus Knutsen (f.v.), Jim Nicolay Westby og Svein Jarle Skyrud.

Ønsker de unge velkommen inn i kulden

Celsius Kulde har utført oppdrag for en rekke bedrifter, både lokalt og utenombys. De utfører riktignok et arbeid som ikke alltid er synlig for det blotte øyet, men de aller fleste nyter godt av deres produkter og installeringer. De har blant annet levert varmeanlegget til den nye vaskehallen til Esso på Sand og kjøleanlegget til Extra på Vormsund. Studenter og lærere ved Politihøgskolens utdanningssenter på Kongsvinger holder hodet kaldt takket være fryseanlegget Celsius Kulde har montert. I tillegg nyter en rekke lokale kjøttbedrifter godt av firmaets tjenester.

At Skyrud trives på jobben er det ingen tvil om. Han har trukket ut av kalde kjøl- og frysanlegg, og tilbringer det meste av hverdagen på kontoret – som er riktig temperert naturligvis.

– I vår bransje er ingen dag eller jobb lik. Arbeidsdagen er både utfordrende og variert, og det er slik vi vil ha det, konstaterer ham fornøyd.

Celsius Kulde har F-gass godkjenning og er medlem i Norsk Teknologi, VKE og Norsk Kjøleteknisk Forening. De er også en godkjent lærebedrift, som gjerne gir unge og fremadstormende installatører en sjanse til å lære faget. Magnus Knutsen går sin læretid hos Skyrud, og skal snart vise hva han har lært på fagprøven. Læremester Skyrud forteller at det ikke er umulig å få fast jobb når fagprøven er bestått.

– Det er viktig å bidra til rekrutteringen i faget. De som har gått læretiden hos oss har jo en fordel siden de kjenner bedriften og vår måte å jobbe på, forteller han.

Etter så mange år i bransjen har Skyrud også noen gode råd å komme med: Vedlikehold av produktene, uansett om det er varmepumpe eller kjøl- og frysanlegg, vil bidra til lenger levetid. Service og vedlikehold gir også bedre driftsforhold. Celsius Kulde påtar seg også oppdrag som dekker service.

Det er ingen tvil om at Celsius Kulde holder rett temperatur og sørger for et jevnt inneklima som skaper trivesel – både hjemme og på arbeidsplassen!   

Celsius Kulde AS

• Celsius Kulde AS ble stiftet sommeren 2004 av Svein Jarle Skyrud som har erfaring fra kuldebransjen siden 1976 og har vært med på å levere og vedlikeholde de fleste typer kulde/varmepumpeanlegg til bruk i industrien, til kunstis og andre lettere installasjoner.
• Vi leverer utstyr og tjenester til de fleste kulde- og varmepumpeanlegg, kjøle- og fryserom, kuldemøbler, kuldekomponenter til storhusholdning og institusjoner, samt automatiske temperaturloggere.
• Celsius Kulde AS kan bistå under prosjekteringsfasen med å finne de beste og kostnadseffektive løsningene.
• Celsius Kulde AS er et aksjeselskap som har F-gass godkjenning.
• Vi er medlem i Norsk Teknologi, VKE og Norsk Kjøleteknisk Forening. 

Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet