Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Byggevarebutikk med det lille ekstra

Annonse fra Østmoen Sag AS

Gjennom tre generasjoner har Østmoen Sag AS vært det naturlige stoppestedet for selvbyggere og håndverkere. Byggsenteret huser nemlig mer enn et bredt utvalg av tyngre byggevarer og trelast. Med gunstige priser og kunnskapsrike fagfolk, som gir gode råd og løsninger, får kundene en komplett pakke.

Østmoen Sag AS

Adresse
Østsida 43, 2133 Gardvik


Åpningstider
Mandag –fredag: 07:00-16:30
Lørdag: 09:00-14:00

Året er 1947. Arvid og Asbjørn Vestli har tatt beslutningen om å starte for seg selv, og Østmoen Sag AS så dagens lys. Frem til 1950 hadde bedriften sitt sete i Knapper i Nord-Odal.

Asgeir Vestli er tredje generasjon i bransjen. Han har fulgt i fotsporene til farfar Arvid og far Asbjørn.

– Jeg overtok driften i 1994, men har jobbet i bedriften i snart 40 år, smiler han.

I 1999 ble Østmoen Sag med i kjeden Byggeriet, som Asgeir også var med å starte. Året etter sluttet de med sagbruk, og satset fullt og helt på byggevareforretningen. De var en del av Byggeriet frem til 2017, da kjeden kjøpte opp en annen kjede – Byggtorget.

Asgeir forteller årsaken til at de foretok dette byttet er at Byggtorget har et konsept som passer deres butikk og kunder godt.

Byggtorget består av 106 selvstendige byggsentre over hele landet. Kjeden eies av Mestergruppen, som er landets største på innkjøp av byggevarer. Det gir bedre betingelser, som kommer kundene til gode.

– Det er mange fordeler ved å være medlem av en kjede som Byggtorget. Vi får ikke bare bedre priser på innkjøp, men også en bedre totalpakke for kunden. Det er grunnen til at stadig flere velger oss, mener Asgeir.  

Velkommen inn for en hyggelig handel! Asgeir Vestli er tredje generasjon i byggebransjen, og setter pris på sine medarbeidere og kunder.

Kundebasen er bygd på personlig service

Østmoen Sag tilbyr i dag et stort utvalg tyngre byggevarer, trelast og alt annet du trenger for å gjennomføre prosjektet ditt. Hit kommer selvbyggere og håndverkere – enten det gjelder nybygg, tilbygg eller oppussingsprosjekter.

Foruten det store utvalget av varer, finner kundene også noe som er enda viktigere: Personlig service!

– Vi er stolte fagfolk som legger vår ære i å gi deg den hjelpen du trenger. Vi gir deg gode råd og tips om materialvalg, verktøy og andre ting som er viktig å tenke på, sier Asgeir stolt.

I byggsenteret er det fem ansatte som tar seg av kundene på aller beste måte. Asgeir mener det først og fremst handler om å finne ut hva kunden faktisk har behov for. For kundene kan det ofte være vanskelig å vite hva de skal ha. Da er det opp til de dyktige ansatte å kartlegge hver enkelt kundes behov.

Etter snart 40 år i bransjen, vet Asgeir hva han snakker om. Han kjenner godt til kundene og hva de har behov for. Med den erfaring og kunnskap han besitter, er det også enklere å bygge opp et lager med de produktene og det volumet kundene etterspør.

Hans Øyvind Knapper handler gjerne av Marit Haugen og Østmoen Sag.

Den jevne tilstrømningen av kunder til på Gardvik viser at de føler seg trygge på å få både produktene de trenger og profesjonell hjelp.

– Vi er kjent for service og pålitelighet, og jeg føler vi har stor tillit i det lokale markedet. Det er våre mange trofaste kunder et bevis på, fortsetter Asgeir.

I en bransje med stor konkurranse handler det også om å yte det lille ekstra for kundene. Hos Østmoen Sag er ikke de ansatte redd for å strekke seg enda litt lenger for at kundene skal bli fornøyd. At de alltid stiller opp for kundene sine har resultert i mange trofaste kunder. Her spiller det ingen rolle at klokken har passert stengetid.

– Det går nesten ikke en dag uten at vi gjør litt ekstra for en kunde. Hvis noen trenger materialer eller en pakke spiker, men ikke rekker innom før stengetid, gjør jeg det klart og venter gjerne lenger før jeg stenger, fastslår Asgeir med et smil. 

Vi er stolte fagfolk som legger vår ære i å gi deg den hjelpen du trenger.

Asgeir Vestli

Asgeir Vestlig, eier av Østmoen Sag, har et bredt utvalg av tyngre byggevarer og trelast.

Leveranser litt utenom det vanlige

Skulle de få en forespørsel på varer de ikke har på lager, er det ikke noe problem. Da legges det inn en bestilling på ønsket produkt. Asgeir og hans mannskap har også meget god kontroll på leveringstider. Skulle det likevel vise seg at ting tar litt lenger tid enn først antatt, er de raske med å gi beskjed til kunden.

– Har vi sagt noe, så står vi for det. Vi holder det vi lover, men vi lover ikke mer enn vi kan holde, understreker Vestli.

Østmoen Sag tilbyr flere løsninger for de som handler byggevarer eller trelast. Her kan du enten selv eller få varene transportert hjem. Har du bil, men mangler henger, er det heller ikke noe problem. Det er tre tilhengere til utlån.

For kunder som ikke har all redskapen de trenger tilgjengelig, tilbys utleie av en rekke ulike maskiner; tepperenser, spikerpistol, betongblander, varmekanon, stor byggtørke og hoppetusse.

Trenger du en leveranse litt utenom det vanlig, kan Østmoen Sag fikse det også.

– En gang skulle vi levere materialer til en hytte på Hvaler. Forsendelsen skulle hentes med helikopter på kaia. Vi fikk beskjed om at materialpakkene måtte veie maks 700 kilo, og helst akkurat, forteller Asgeir.

Timeprisen for leie av helikopter er ikke akkurat rimelig, og ligger på 12 000 kroner. Da er det viktig at ting planlegges nøye og utføres effektivt. Derfor tok Asgeir og hans gode kolleger seg god tid til å gjøre jobben skikkelig.

– Piloten sa han aldri hadde fraktet leveranser som var pakket så perfekt, forteller en stolt Asgeir.

Den kunnskapsrike og serviceinnstilte gjengen hos Østmoen Sag legger all sin ære i å yte det lille ekstra. Her får både gamle og nye kunder byggevarene de trenger og servicen de fortjener. I det trivelige byggsenteret får kundene innfridd forventningene – og litt til!

Østmoen Sag AS

• Etablert i 1947 av Arvid og Asbjørn Vestli
• Eies og drives i dag av Asgeir Vestli
• Selger alt innen tyngre byggevarer og trelast
• Tilbyr transport av vareleveranser etter behov
• Medlem av kjeden Byggtorget siden 2017

Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet