Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Historien om Maxbo-brannen i 2015:

- En av de verste dagene i mitt liv

Annonse fra Maxbo

Marerittbrannen i 2015 har preget folkene på Maxbo Kongsvinger i over tre år. Nå kan de endelig gå videre.

En morgen våren 2015 var salgssjef for butikk hos Maxbo Kongsvinger, Richard Overåsberget (30) på jobb inne i butikken da han så det kom røyk ut av den store lagerbyggningen.

- Jeg var på vei inn, men så røyken lå tett gjennom hele bygget og skjønte fort at det var ganske overtent. Etter det er det ganske svart, forteller 30-åringen som ikke legger skjul på at det var en tøff dag på jobb.

- Når du har en arbeidsplass hvor du har vært i så mange år, er det nesten som å se huset sitt brenne opp. Det er en av de verste dagene i livet mitt, sier han.

Det var nesten som å se huset sitt brenne opp.

Richard Overåsberget

FULL FYR: Bilde fra branndagen i 2015. Hele bygget brant til grunne. (Foto: Hege Nagel)

Om Maxbo:

Trenger du litt tips og inspirasjon til hjemmet?

HER finner du råd om alt fra hvilke maling og malingsrulle du bør bruke, hvordan sette opp utebod og hvordan få orden i garasje og hjem.

Visste du også at du kan låne tilhenger hos Maxbo helt gratis hvis du ikke har plass til alle varene dine i bilen?

HER kan du lese mer om utlån av tilhenger, som finnes i flere forskjellige størrelser.

"Klikk & hent" har også blitt veldig populært hos Maxbo. Det er så enkelt som at du går på maxbo.no, finner varen du ønsker å bestille, trykker på "Klikk & hent"-knappen og finner den butikken du ønsker å reserve varen hos. Les mer om "Klikk & hent" HER

NY BUTIKK: Richard Overåsberget og Lars Nilsen gleder seg til å ta i mot kunder her i den nye butikken. (Foto: Marthe Stenberg)

En tilstand av håpløshet

På samme tid satt eier og daglig leder, Lars Nilsen, i bilen på vei til Kongsvinger. Han så en sky av røyk, ble med en gang urolig og slang seg på tråden til Richard.

- Fra klokka halv ni og godt ut i lunsjen den dagen vet jeg ikke hva som skjedde. Jeg husker godt at jeg satt på den gule stripa midt i veien og bare så på at det brant. Jeg trengte nok noen minutter for meg sjøl, men kunne jo ikke bli sittende der så jeg måtte bare brette opp ermene, forteller Nilsen om branndagen.

- Hvordan var den telefonsamtalen mellom deg og Lars da han hadde sett at det brant?

- Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Begge innså at det var ille. Det var ikke frykt, men mer enn tilstand av håpløshet. Vi ble vel litt lamslåtte. Det verste var at vi ikke fikk gjort noe, forteller Richard.

HER kan du se hva Maxbo har å tilby akkurat nå.

Det har vært en unik vilje og innstilling fra de ansatte. Dette skulle ikke ta knekken på oss.

Lars Nilsen

Tre og et halvt års mareritt

Hele lagebygningen brant ned til grunne den dagen i 2015. Lars, Richard og de andre ansatte ved Maxbo i Kongsvinger har i tre og et halvt år jobbet under ganske utfordrende forhold, men har hatt åpent siden dagen etter brannen.

- Det har vært en krevende reise å få det til å fungere hele veien. Det har vært mange midlertidige løsninger, som for eksempel telt. Det har vært en unik vilje og innstilling fra de ansatte hele veien. Dette skulle ikke ta knekken på oss, forteller eieren.

Richard er også imponert over innsatsen alle ansatte har lagt ned, og mener dette har brakt dem nærmere hverandre.

- At det har tatt tre og et halvt år å få på plass et nybygg har vært et lite mareritt. Hadde det ikke vært for de ansatte hadde denne butikken vært borte for lenge siden. Helt siden branndagen har det vært mye ekstra innsats fra alle. Vi har skjønt at hvis vi skal komme oss videre, så må vi bare stå på selv om det har vært litt kaotisk. Det har jo til og med vært flaut når kunder har kommet og sett hvordan det ser ut i butikken.

(Artikkel fortsetter under bildekarusellen.)

- Hva er det med Maxbo Kongsvinger som har gjort at dere ansatte har vært villig til å ta denne prosessen på den måten dere har gjort?

- Jeg kan bare snakke for meg sjøl. Eierskap til jobben er viktig. I tillegg er det Lars som eier alt sammen, og når du ser at du har en så ung person med den kunnskapen han sitter inne med og måten han tørr å satse, klarer jeg ikke annet enn å prøve å yte deretter. Det er ikke den ting han ikke kan i denne butikken. Han blir like møkkete som meg, og står her på kvelder og jobber overtid for å vaske gulv. Da får man mye mer respekt for sjefen, forteller salgssjefen som har jobbet på Maxbo i drøyt åtte år nå.

Ønsker du smarte tips og inspirasjon til hjemmet ditt? HER får du alle råd du trenger.

STOLTE: Guttene på Maxbo tar i mot kunder med stolthet i tiden framover. (Foto: Marthe Stenberg)

Økt omsetning tross brann

For eier og daglig leder Lars Nilsen var det aldri et alternativ å legge ned butikken. 6. september åpner endelig den splitter nye butikken på Kongsvinger, og her har kundene vært med i tankene hele veien.

- Omsetningen vår økte etter brannen, og vi har hatt lojale kunder under hele prosessen. Derfor blir det ekstra hyggelig å gi de tilbake et varehus hvor vi hele tiden har tenkt på hva kunden vil ha, forteller Nilsen og har konkrete eksempler hvor kunden har stått i fokus under utarbeidelsen av den nye butikken.

- Vi har gjennomkjøring på trelast, bredere vareutvalg, det skal være enklere å handle med tanke på at alt er i ett bygg og plassering av varer. For eksempel har vi tenkt på at "herr" og "fru" kan stå inne i varmen å velge ut listverket sitt istedet for å stå ute.

Overåsberget er heller ikke i tvil om hva som blir det beste med å få på plass nybygget.

- Å kunne ta i mot kunder uten å være flau over arbeidsplassen. Å stå her og faktisk kunne vise fram det vi har fått til og ta i mot kundene med stolthet.

HER får du sju smarte tips som gir deg orden hjemme.

SPLITTER NYTT: I 2015 brant store deler av dette området. Nå står det endelig et helt nytt bygg klart. (Foto: Marthe Stenberg)
Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet