Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ingeborg satset på ideen sin. Nå omsetter bedriften hennes for over 20 millioner

Annonse fra Odal Sparebank

Her deler hun sine erfaringer fra bedriftsuksessen.

Ingeborg Haukerud startet for seg selv i 1998. Hun hadde nettopp flyttet tilbake til Nord-Odal, og ville forfølge egne ideer og prosjekter. Hun grunnla Ingeborg Beslag og Låssystemer (IBL). 19 år senere har selskapet 19 ansatte, og over 20 millioner kroner i omsetning.

– Det er jo utrolig morsomt å se resultater. At vi er attraktive for både kunder og ansatte er moro. Det er viktig å stoppe opp underveis og  være litt stolt av det man får til, sier Haukerud.

Ingeborg Haukerud startet IBL i et hus på Grisroa i Nord-Odal i 1998. Den første servicebilen var en en gammel Volvo 240. Nå styrer hun en bedrift med 19 ansatte fra basen på Jessheim. (Foto: Leidar)

Søk kunnskap

Veien har vært både lang og utfordrende. Mange timer er blitt lagt ned. Det har gått utover både nattesøvn og sosialt liv. Det harde arbeidet har lønnet seg. Nå går bedriften så det suser.

– Det viktigste er å jobbe hardt, levere litt mer enn kunden forventer og være blid og høflig. Og vær tålmodig! Ta et steg av gangen. Det er viktig å bygge et solid økonomisk fundament før man gjør veldig store investeringer, sier Haukerud.

Selv hadde hun lite erfaring med å drive en bedrift. I oppstartsfasen gikk hun etablererkurs, søkte stipend, laget forretningsplan og søkte råd og økonomisk hjelp hos Odal Sparebank.

– Det er veldig smart å ha gode rådgivere, som kan bistå deg i vanskelige situasjoner og gi deg kunnskapen og rådene du trenger. Du trenger et godt forhold til banken, både i tider som er utfordrende og når du skal ekspandere, sier hun.

I oppstartfasen fikk Haukerud nyttig rådgivning og hjelp av Odal Sparebank. (Foto: Leidar)

Lag systemer

Haukerud forteller at myndighetene krever mye, også fra små bedrifter. Det er reglementer, krav og dokumentasjon som bedrifter må oppfylle og forholde seg til.

– Derfor er det svært viktig med gode systemer, slik at driften og det administrative går smidig. Det sparer deg for både tid og penger. Ha systemer for alt – personale, budsjett, regnskap, hvordan en arbeidsoppgave utføres og så videre, oppfordrer Haukerud.

Deleger ansvar

Siden oppstarten i 1998 har IBL vokst og vokst. Fra den spede begynnelsen hvor Ingeborg utførte alle roller, har ansvarsområdene blitt fordelt på flere personer.

– Når bedriften begynte å vokse, ble jeg også leder for andre mennesker. Da er det viktig å tørre å gi fra seg ansvar og arbeidsoppgaver til de andre. Du kan ikke ha full kontroll over absolutt alt. Du må også tåle at andre mennesker gjør jobben annerledes enn deg, sier hun.

Haukerud hadde ingen ledererfaring før hun ble leder i eget firma. For å bli bedre rustet til oppgaven oppsøkte hun banken for å få råd. Odal Sparebank hjalp henne inn på et lederprogram.

– Det var utrolig nyttig. Jeg utviklet meg mye som leder, og fikk også et nettverk av andre ledere. Disse har jeg senere kunne diskutere problemstillinger med, forteller hun. 

Sven Erik fra IBL ute på oppdrag for en kunde som bygger nye leilighetskomplekser. (Foto: Leidar)

Ansett forskjellige folk

Fornøyde kunder er grunnleggende for suksess og videre vekst, mener Ingeborg.

– Om de ansatte trives, gjør de en god jobb. Da blir kunden fornøyd. Pass derfor godt på de ansatte. Det er de som er bedriften. Gi dem gode utviklingsmuligheter, arbeidsoppgaver og ha fokus på trivsel, sier Ingeborg. Hun vil også anbefale å ansatte folk med forskjellige bakgrunner og personligheter.

– Alle mennesker har styrker og svakheter. Noen personer er innovative, andre er systematiske. Noen er gode til å starte en oppgave, andre er gode til avslutte den. Det er viktig å ha personer som utfyller hverandre. Da blir miljøet både dynamisk og godt, sier Haukerud.

Trenger du hjelp eller råd til å ta det neste steget med din bedrift?

Ta kontakt med Odal Sparebank. Den personlige bedriftsbanken.

Fyll ut og send oss kontaktskjema og du hører fra oss ganske snart. 

Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet