Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her venter 4000 kvadratmeter med møbler

Annonse fra Møbelringen Kongsvinger

Dette varehuset rommer mye mer enn du tror.

Det er faktisk størrelsen det kommer an på – i hvert fall om du skal få plass til et stort utvalg med møbler og interiør.

Hos Møbelringen i Kongsvinger har brødrene Tom og Jan Skyrud alltid hatt god boltreplass, men kanskje er det først nå de kjenner at hele huset har et innhold som oser av både kvalitet og variasjon.

-Vi har tatt mål av oss til å ha det beste utvalget. Det forplikter, sier Jan Skyrud, og skuer ut over det enorme havet av interiørvarer i første etasje.

Forpliktelsen ligger i omfanget. Her kan du bruke lang tid, rett og slett fordi det dukker opp noe nytt, spennende og flott hver gang du flytter blikket.

Mette Moe liker å lage nye utstillinger, og sørge for at kundene stadig får spennende opplevelser.

Spesiell avdeling

Dette er avdelingen som skiller denne butikken fra de andre i Møbelringen-kjeden. Ingen i hele Norge har til sammenligning en interiøravdeling som kan matche nettopp denne.

-Vi mener det er viktig å kunne tilby et komplett utvalg. Kjøper du møbler hos oss, kan det være at du ønsker de ekstra detaljene med på kjøpet. Da skal du vite at du kan få det hos oss, sier Jan Skyrud.

Når du har passert interiøravdelingen i første etasje kan du velge flere veier videre gjennom det 4000 kvadratmeter store møbelvarehuset. I samme etasje ligger lampeavdelingen med alt fra utendørs belysning til det mest moderne, minimalistiske lyspunktet. Derfra går du gjennom teppeavdelingen, som har brettet ut stort og smått, før det dukker opp en lang rekke med madrasser og senger.

Velkommen til andre

Trappa midt i etasjen fører opp til distriktets mest innholdsrike møbelavdeling. Skyrud-gutta har lagt vekt på å vise fram så mye som mulig av utvalget.

-I en tid der kundene kan kjøpe alle typer møbler og interiørvarer på nettet, tror vi det fortsatt er viktig at man kan se, kjenne og prøve før man bestemmer seg. Vi bytter hele tiden utstillinger og møbelgrupper, og sørger for at våre kunder jevnlig får nye opplevelser, forklarer Tom Skyrud.

Eksempelvis har Møbelringen Kongsvinger 118 forskjellige hvilestoler utstilt i butikken. Det skal godt gjøres ikke å finne én som passer akkurat ditt behov.

-Vi vet at det er mye følelser involvert ved møbelkjøp, men også at det er ulike følelser i bruk hos kvinner og menn. Jentene kjøper nok mer med øynene og legger vekt på det visuelle. Gutta bruker mest magen, kjenner på reaksjonen som kommer først – og spesielt om det passer lommeboka, forteller Tom Skyrud.

Velkommen opp i andre etasje – til vår rikholdige møbelavdeling, ønsker Mette Moe (f.v.), Jan Skyrud, Tom Skyrud og Britt Skyrud.
Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet