Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– En helt ny kjøreopplevelse

Annonse fra Kongsvinger Bilsenter AS

Svein Tore Kristiansen er en av mange i Gunnar Holth Grusforretning som har den nye Mercedes Vito som arbeidsplass. – Vi er opptatte av å gi noe tilbake til Kongsvinger, kompletterer sjefen hans.

Det er full fart på Siva denne tirsdagen. Til vanlig er det stasjonert en person her, men med mobile anlegg og eksterne folk til boring og sprengning, kan mannskapet være oppe i ti. Det største fjelluttaket i kommunen har "fjell langt utover det jeg kan leve", som Tore Holth beskriver det.

HEIER PÅ HVERANDRE: Daglig leder Lars Erik Fremming i Kongsvinger Bilsenter i lokal prat på Siva med avdelingsleder Tore Holth i Gunnar Holth Grusforretning. Begge er fra Kongsvinger og ønsker å løfte frem lokalt næringsliv.
– Hvor mange år, er det markedet som bestemmer: Hvis jeg skal tippe, vil jeg si 25 år. Men vi ønsker å gjøre det tomt før det, hvis vi har mulighet, forklarer avdelingslederen i Gunnar Holth Grusforretning.

Vi er fra Kongsvinger, heier på Kongsvinger og vil ha alt tilbake til Kongsvinger!

Tore Holth om å støtte lokale bedrifter

Vil støtte lokalsamfunnet

Holth er svært opptatt av å gi noe tilbake til lokale bedrifter og har derfor de siste to periodene gått til innkjøp av firmabiler fra Kongsvinger Bilsenter. Til sammen har de førti biler fra den lokale bilforretningen - og i fjor ble det kjøpt inn hele 17 Vito'er.

– I fjor ble grusforretningen femti år. Vi er et familieselskap med mange datterselskaper som opererer i flere deler av Norge, men vi er fra Kongsvinger, heier på Kongsvinger og vil ha alt tilbake til Kongsvinger, forklarer Tore og legger til: 

– Eieren er fra Kongsvinger. Ferdig.

Holth er overbevist om at hvis alle tenker slik om stedene man er fra, ville næringslivet vært bedre lokalt. En som er svært fornøyd med arbeidsplassen sin er nettopp Svein Tore Kristiansen. Han har jobbet tre år som elektriker i grusforretningen.

TRYGG OG GOD ARBEIDSPLASS: Svein Tore Kristiansen har aldri hatt en bedre firmabil enn den nye Mercedes Vito.

– Hvis jeg er på Siva, kan det hende et av pukkverkene våre er her. Noen kabler kan være ødelagt eller en motor kan ha stoppet. Min jobb er å feilsøke og reparere, for å få ting fort i gang igjen, forklarer Kongsvinger-mannen.

Trygg arbeidsplass på fire hjul

Og det kan bli mye kjøring for Kristiansen i løpet av en arbeidsdag. På de lengste turene blir det femti mil tur/retur. Da er det godt å ha en arbeidsplass med god komfort og nok plass - både til egne, lange bein og alt utstyret som trengs for å gjøre jobben skikkelig.

 Det er en helt annen verden med denne bilen! Jeg er jo lang og trenger beinplass, her sitter jeg godt og unngår å bli sliten i rygg eller nakke, forteller Svein Tore.

Både han og sjefen Tore Holth er fornøyde med oppfølgingen og servicen de får fra Lars Erik Fremming og co. Når i tillegg nyttekjøretøyet har fått et real makeover både innvendig og utvendig, var valget lett.

 Jobben deres er først og fremst å selge bil, naturligvis, men måten det gjøres på skaper tillit. Så har jo selve bilen hatt en stor utvikling, både sikkerhetsmessig og når det gjelder komfort. Det er som å kjøre en personbil, konkluderer Kongsvinger-duoen.

FULL FART MED FJELLUTTAK: I 25 år kan pukkverket på Siva forsyne Kongsvinger og omegn med stein. Her er det action!
Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet