Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Våren har kommet til varehuset

Annonse fra Møbelringen Kongsvinger

Tvillingbrødrene Jan og Tom Skyrud driver en av Kongsvingers mest spennende familiebedrifter. Bli med inn og finn vårstemningen!

TVILLINGSUKSESS: Allerede i 1924 etablerte Mentz Skyrud møbelsnekkerverksted sammen med broren Ole.

Butikken ligger strategisk til rett ved et av Kongsvingers mest trafikkerte knutepunkt, der veier fra nord og sør, øst og vest, møtes i en rundkjøring. Lokalene ligger sentrumsnært og rett inntil flere andre forretninger på sørsiden av Glomma.

Innenfor veggene på det store hvite og glasskledde bygget har brødrene Jan og Tom Skyrud lagt inn hele sin mangeårige bransjekunnskap, og det aller meste av energien, for å skape distriktets største møbel- og interiørvarehus.

- Vårt høyeste ønske er at butikken skal inspirere kundene. Hos oss skal du både finne det du er på jakt etter og få mange nye ideer med deg hjem, røper tvillingbrødrene som har drevet den tradisjonsrike forretningen siden begynnelsen av 80-tallet.

De driver rett og slett det mest komplette varehuset i denne møbelvarehuskjeden. 

Hjemmebesøk - ikke noe problem!

Slike konsepter skapes selvsagt ikke over natten. I Kongsvinger-regionen er det svært få som fortsatt holder liv i en virksomhet som har stått i vær og vind i over nitti år. Familien Skyrud er og blir synonymt med møbler. Forfedrene etablerte møbelsnekkerverksted i 1924, så ble det møbelfabrikk, deretter utvidelse med butikk, og til slutt slo de alt sammen til et varehus.

Hos oss skal du få mange nye ideer med deg hjem!

Tvillingbrødrene Jan og Tom

- I tillegg til vårt rike vareutvalg, mener vi at våre ansattes fagkunnskap er med på å skape den tryggheten som er viktig for kundene. Vi hjelper til med å finne de beste løsningene, om det er nødvendig med hjemmebesøk og hjemkjøring bistår vi selvsagt med det. Du skal vite at vi er her for at hele kjøpet skal fungere som planlagt, sier Tom og Jan.

Henter inspirasjon året rundt

Inne er det ingen tvil om at det meste er på stell. Men det er uterommet som har størst fokus i de kommende ukene og månedene.

Når utemøblene, parasollene, krukkene, lampene, og alt det andre som hører uterommet til, er pakket opp og plassert omhyggelig i butikkrommet, har Skyrud-brødrene hatt det med seg i lang tid allerede.

FRISKE FARGER: Det ligger mange timers arbeid bak forberedelsene til vår- og sommersesongen i møbelvarehuset.

- Årets vår og sommer begynte allerede i august i fjor. Sensommeren og høsten bruker vi til selv å hente inspirasjon. Da reiser vi på messer og besøker butikker i andre land. Vi må forsøke å holde oss oppdatert, men oppdager at kundene stadig oftere blir mer opptatt av å gi oss tips og ideer til butikken. Slikt engasjement setter vi stor pris på, sier Tom Skyrud.

Selv sitter han i produktutvalget i Møbelringen-kjeden, det gir et godt og verdifullt innblikk i trender og retninger – kunnskap han kan gjøre seg nytte av i egen forretning.

Vær vågal - bruk farger

Sommeren er kort i dette landet. Vi rømmer ut så snart vi kan, selv om det både er kaldt og til dels mørkt. Vi liker oss i uterommet, vi liker å ha det pent og vi liker å kose oss i denne korte, intense tiden.

GRØNNE GLASS: Detaljer er det nok av! Vær kreativ og bruk glassene til telys, snacks eller friske blomster.

- Vær litt vågal, bruk farger og skap noen nye kombinasjoner. Våren og sommeren fortjener det, sier Pia Gressberg Helgedagsrud, som til daglig jobber med å skape det lille ekstra i møbel- og interiørvarehuset i Kongsvinger.

Hun forklarer at kundene bruker like mye penger ute som inne. Det skal være kvalitet. Stort sett skal man både spise og slappe av i samme møbel.

- Derfor er det fint at vi denne våren har en mengde vedlikeholdsfrie utemøbler. Disse kan du kombinere med puter og andre tekstiler i sterke farger. Kjenn at du lever litt ekstra i denne tiden, råder Helgedagsrud.

Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet