Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Superbonden på Kongsvinger

Annonse fra Norsenteret/Felleskjøpet

Det siste Birger Grøndahl skulle bli var bonde. Nå har 72-åringen holdt til på gården Rustad Nordre på Kongsvinger i hele 51 år.

FERSK MELK TIL FROKOSTEN: Birgers sju melkekuer koser seg i fjøset sitt. Birger og kona kan på sin side nyte fersk melk til frokosten hver eneste dag.

- Det er kanskje på tide å gi seg nå, sier Kongsvinger-bonden med et lurt smil.

Vi står ute på gårdsplassen mellom det koselige, hvite huset og fjøset på Rustad Nordre. Birger Grøndahl har akkurat sust oppover bakken med traktoren sin, og det skal ikke stå på kjøreferdighetene til den spreke 72-åringen.

- Tenk at denne traktoren har jeg hatt siden 1983. Og det har ikke vært noe feil med den!

Drømte aldri om å bli bonde

Det ironiske er at Birger Grøndahl selv aldri drømte om å bli bonde. I ungdommen var det faktisk det siste han skulle bli, der han tråkket gatelangs med kompisene i sentrum av Kongsvinger. 

I tillegg var han yngst av seks søsken. Men da ingen av de eldre søsknene ville overta gården etter foreldrene i 1965, ble det til at yngstemann brettet opp ermene og startet livet som bonde.

- I begynnelsen var det hundre griser her. Senere ble det kyr og melkeproduksjon. Julen 2015 hadde jeg egentlig begynt å trappe ned, men så hadde det seg slik at jeg leide ut fjøset til en som drev med kuer. Og da han spurte om jeg ville ha dem, så var jeg i gang igjen, humrer Birger, som da hadde hatt et opphold som bonde på fem år.

ELEGANTE: Charolais ble introdusert i Norge på 1960-tallet, og er nå den mest populære kjøttfe-rasen her hjemme.

Tyskerne brente alt utenom fjøset.

Kongsvinger-bonde Birger Grøndahl om den historiske grunnen til gården hans

33 ÅR GAMMEL: Traktoren fra 1983 fungerer som bare det - og er like sprek som Kongsvinger-bonden selv.

Fersk melk rett i glasset

Det er god stemning i fjøset, og Kongsvinger-bonden er opptatt av at melkekuene skal ha det godt. Her drives det på godt, gammeldags vis, og det er Birger selv som står opp tidlig om morgenen for å melke kuene.

- Melk kjøper jeg ikke lenger, naturligvis, kommer det fra Kongsvinger-bonden.

I fjøset har han også Charolais. Hvite, flotte okser med opprinnelse fra Frankrike. Utenfor fjøset, på det snøbelagte jordet, vokter en sterk hunn-kjøttfe kalvene sine. Men Birger får innpass. Han har like mye teken på klapping og kos til dyrene som traktorkjøring.

- Visste du forresten at de første store slagene under andre verdenskrig skjedde akkurat her? Tyskerne brente alt utenom fjøset, forteller han.

Velkommen til bursdagsfest

En liten kort kjøretur unna gården til Birger ligger Norsenteret. Her har han vært trofast kunde så lenge han kan huske. Felleskjøpet-butikken har alt man trenger til gårdsdrift og dyr. I år fyller den anerkjente lokalbutikken 75 år. 

- Her har vi hatt trofaste kunder som Birger gjennom en årrekke. Det er utrolig hyggelig. Nå gleder vi oss til å ønske alle velkommen til jubileumsdager i butikken vår, sier butikksjef Tor W. Solbergseter. 

Og lurer du på om dine firbeinte venner kan bli med på bursdagsfesten, så kommer det et stort ja fra Tor! Her er alle små og store velkomne til rebusløp og annen moro. Husk å ta turen innom Norsenteret i perioden 29. mars til 2. april.

SJEKK UT VIDEOEN UNDER OG BLI MED TOR RUNDT I NORSENTERET:

Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet