Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Familiens nye favorittbil?

Annonse fra Kongsbil

Denne snertne, elektriske bilen har blitt det foretrukne alternativet når familien Larsson fra Skarstad farter rundt i hverdagen.

Ønsker du å vite mer om elbilen Renault Zoe? Kom innom for en prøvekjøring, da vel – så plukker du samtidig opp alle fordelene ved å kjøre elektrisk bil! Sjekk ut Kongsbils hjemmeside her!

Visste du at det i tillegg tilbys kr 25 000 i vrakpant på gammel bil til alle som kjøper Zoe samt at det følger med en hjemmelader (også kalt wallbox) til en verdi av kr 25 000?

Besøksadresse: Industrivegen 23, 2212 Kongsvinger. 

Åpningstider: Mandag-fredag 7.30-16.30 (torsdager er det åpent til 18). Lørdager 10-14.

– Ungene synes det er kjempestas! De er også veldig opptatte av at den er miljøvennlig, forteller far i huset, Christer Larsson. 

Familiens elektriske innkjøp har rett og slett blitt så populær blant familien på fem at det er den de velger å kjøre aller mest med. – Vi foretrekker å bruke elbilen, for eksempel hvis ungene skal på trening. I løpet av én dag er vi nok oppe i fire-fem småturer. Her får vi plass til hele familien uten problemer.

Spar familieøkonomien

Familiefaren er over gjennomsnittet interessert i bil, og ifølge ham selv var han litt skeptisk til om det elektriske kjøretøyet ville matche kravene hans. – Da er det utrolig gøy å se at det går an å ha en elbil som også ser kul ut, er sportslig i designet samtidig som den er knakende god å kjøre, forteller Christer og smiler. – Og jeg som tenkte at en slik småbil ikke skulle være noe for meg.

Det gjør heller ikke noe at kjøretøyet er lønnsom for familieøkonomien. Også Patrick Helgesen, som er salgssjef i Kongsbil, merker den økte interessen for elbil på Kongsvinger. Derfor synes han det er topp at butikken nylig ble Renault-forhandler og leverandør av smartbilen Zoe. 

– Her får du mye for pengene. Denne elektriske bilen slår konkurrentene både på pris og med utstyret som følger med, i tillegg til at Zoe har fått fem stjerner i sikkerhetstest, forteller han. Av ekstrautstyr sikter Patrick til hjemmeladeren, såkalt wallbox, som følger med på kjøpet og har en verdi på 25 000 kroner.

Elbildilla hos kundene

På kontoret har elbil-entusiast Patrick gjort et aldri så lite elbil-regnestykke. Hvis du er en av dem som bor på Skarnes og jobber i Kongsvinger sentrum, kan du spare så mye som 1764 kroner (minus lading) hver eneste måned. Årsavgiften på elbil ligger også på kun 435 kroner sammenlignet med flere tusen på annet kjøretøy.

- Står det en elbil her når jeg skal hjem fra jobb, så kjører jeg alltid det. Det spiller ingen rolle om det er parkert store, fancy biler ved siden av, sier Patrick og smiler. – Det er virkelig gøy å se den kunnskapen folk innehar i forhold til det med elbil. Du skal ikke se bort ifra at noen kan mer enn meg, avslutter han.

Ønsker du å vite mer om elbilen Renault Zoe? Kom innom for en prøvekjøring, da vel – så plukker du samtidig opp alle fordelene ved å kjøre elektrisk bil! Sjekk ut Kongsbils hjemmeside her!

Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet