Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et eldorado for barnefamilier

Annonse fra Block Watne

Liakollen har blitt barnefamilienes favorittsted. - Her har vi alt vi trenger, sier tobarnsfaren Lars Erik Fremming fra Kongsvinger.

Vil du bo på Liakollen?

Ta kontakt med salgskonsulent Maj Aastebøl på 911 40 849 eller e-post. Les mer om prosjektet her!

Er du på jakt etter et nytt sted å bo i Kongsvinger? Liakollen har et boligtilbud til alle - og er svært populært blant barnefamilier med kort og trygg vei til skole og barnehage. Boligene ligger høyt og fritt med nydelig utsikt over byen, festningen og Glomma.

Her finnes alle muligheter for friluftsaktiviteter; Flotte turområder, lekeplasser og flombelyst fotballbane med kunstgress. Det er kort vei inn til byen og en fin spasertur eller om man heller ønsker det kan man ta bybussen.

For snart to år siden flyttet han og samboer Kine Kristiansen inn i drømmeboligen på Liakollen. Sammen med døtrene Nora og Sanna har de funnet seg godt til rette blant andre barnefamilier. Selv om begge er fra Kongsvinger, kjente de ingen i nabolaget fra før. Sanna og Nora har uansett tatt seg av den jobben og synes det er stor stas at det er mange på deres alder rett utenfor døra.

- Det var spesielt viktig for oss med kort vei til barnehage og skole. Alt er veldig enkelt og tilrettelagt samtidig som det er moderne, understreker Lars Erik.

Jentene nikker ved siden av i sofaen. For like i nærheten ligger Marikollen skole. Skoleveien er både kort og trygg. 

- Folk vil ha ferdigpakke

Kine mimrer tilbake til da hun låste seg inn i huset for første gang. - Akkurat da var det bare meg. Det føltes så stort der og da, men man vender seg fort til ting. Nå kunne jeg ikke tenke meg å ha mindre plass, sier hun. - Vi var veldig fornøyde med å flytte inn i et nøkkelferdig hus!

Maj Aastebøl har snart jobbet førti år i Block Watne og var med på å starte kontoret i Kongsvinger. Hun merker en klar forskjell i hvordan dagens familier i Kongsvinger vil ha det fremfor slik det var før. 

- Det var større andel av egeninnsats tidligere og mye mer spredt boligbygging. Nå er vår boligproduksjon til fulle basert på egne prosjekter. Nå ønsker kundene en ferdig pakke gjerne også med finansieringsløsninger og med muligheter for tilvalg. Det gir en økonomisk forutsigbarhet som kundene i dag verdsetter, forklarer den erfarne selgeren.

Nye boliger til salgs

Aastebøl gleder seg ekstra over Liakollen-prosjektet, som er blitt en ny bydel i Kongsvinger. Spesielt trekkes den flotte utsikten og turterrengene frem når området skal beskrives. Nå legges det også ut nye eneboliger i kjede for salg

- Dette er et boligtilbud til barnefamilier samt til eldre voksne som ønsker å kvitte seg med en enebolig og fremtidige oppussingsprosjekter, men synes overgangen til blokkleilighet er for stor, forklarer Maj Aastebøl. 

På Liakollen er det også tomter til salgs hvor kunden selv kan velge bolig fra Block Watne. - Det fine med Liakollen er beliggenheten, nærhet til natur, skole og barnehage samt utsikten over byen, Glomma og festningen, understreker kollega og distriktssjef Stian Svendsen.

Fordeler ved nøkkelklar bolig:

* Du betaler kun 2,5 % dokumentavgift av tomteverdien – ikke av hele kjøpesummen som ved kjøp av brukt bolig.
* Ingen budrunder som øker prisen på boligen.
* Du trenger ikke å tenke på utgifter til oppussing på mange år.
* Nye boliger er underlagt strenge krav til isolasjon og varmegjenvinning. Dette betyr energieffektive boliger som medfører lave kostnader til oppvarming.
* Du har inntil fem års reklamasjonsrett på boligen.
* Vi gir deg en god og tidsriktig – og ikke minst ny – bolig med gjennomtenkte løsninger og gjennomgående høy kvalitet.

Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet