Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kar for sitt kjøretøy

Annonse fra Møller Bil Kongsvinger

Vi ble med gutta til skogs for å prate store maskiner og varebil. Det ble en grytidlig og arbeidssom dag. Torsdag 3. desember blir det fagprat om tema nyttekjøretøy hos Møller Bil.

Kongsvinger

Velkommen til nyttebilkveld, torsdag 3. desember hos Møller Bil Kongsvinger! Vi presenterer nye Caddy og Transporter, i tillegg blir det besøk fra Etac og Bott-bilinnredning. Det blir lett servering og trivelige folk i bransjen. Håper vi sees til en lærerik og hyggelig kundekveld!

Meld deg på til Nyttebilkveld her!

Besøksadresse:
Industriveien 55
2212 Kongsvinger

Postadresse:
Postboks 1237 Rasta
2206 Kongsvinger

Tel: 24034500
Fax: 24034515
E-post: kongsvinger@moller.no

- Tidlig på'n må man være. Jeg prøver å være oppe rundt klokka fem og i maskinen til seks. Det må'n når man har så dyre leketøy, sier skogsentreprenør Åge Thoresen som aldri ligger på latsiden om morgenen. Og det gjør han ikke på ettermiddagen heller, skal vi tro ham selv. For han holder gjerne på til seks på "efta", og om vinteren når det er ideelle driftsforhold så blir det gjerne lørdagsjobbing også. Men på spørsmål om han ikke skal å roe ned eller bytte jobb, kommer svaret kontant.

- Nå har jeg aldri gjort annet. Dette er trivelig og en får holde på med den en kan! 

Det går mye i radio, og Lønsj med Rune Nilson er et høydepunkt. Ellers er han fan av Radioresepsjonen og det var en liten tragedie da Radioresepsjonen gikk over til DAB, for det har Thoresen ikke i maskinen sin. 

Når Thoresen ikke kjører enorme skogsmaskiner, går det i pickupen Amarok fra Volkswagen. Han er svært fornøyd med arbeidsbilen sin som kalles en dobbelcabin. Den sørger for at han har ett rom til klær, papirer og annet og ett til maskiner og verktøy. Slik slipper han å få oljelukt og søl i klær og papirer. 

Den perfekte jobbilen

- Behovet til den som skal bruke bilen er alltid i sentrum. Disse bilene skreddersys hver enkelt for at de skal få det beste verktøyet i sin jobb. Slik blir de mest funksjonelle og mest mulig behagelige, sier Kristoffer Hansrud, nyttekjøretøyansvarlig hos Møller Bil. 

Her har de alt fra de minste pizzabilene via bilen for entreprenører til de største flyttebilene. Møller Bil er veldig opptatt av å ha et personlig og godt forhold til sine kunder og arrangerer temakvelder med ulike tema. Torsdag 3. desember er det nyttekjøretøy som står på agendaen. Det blir en faglig god og hyggelig kveld skal vi tro Hansrud.

- Bilene Caddy og Transporter har kommet i nye modeller. De har ikke bare fått en facelift med ny utside, men har også fått nye motoralternativer og et videreutviklet firehjulssystem. Det blir god mulighet denne kvelden til å sjekke dem ut. 

I tillegg vil det være en representant fra Etac som viser frem de mange mulighetene med Bott-bilinnredning. Og skal du ikke ha ny bil akkurat idag så er det mye å lære uansett, en trivelig prat og litt å bite i.

- Jeg håper det kommer både nye og gamle kunder, sier Hansrud.  

Hjertelig velkommen på temakveld om nyttekjøretøy hos Møller Bil på Kongsvinger!

Her kan du melde deg på til torsdag 3. desember.




Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet