Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Elbil-dilla på Kongsvinger

Annonse fra Møller Bil

På Kongsvinger suser det elbiler til alle døgnets tider. Sjekk ut hvorfor Espen Ånerud og Karin Flikkeid valgte å bytte til elektrisk bil.

Kongsvinger

Velkommen til el-kveld torsdag 15. oktober hos Møller Bil Kongsvinger! Visste du at Møller Bil er sertifisert miljøfyrtårn?, og denne kvelden kan du lære alt om elektriske biler og finne ut av om dette imøtekommer dine ønsker og behov. Håper vi sees til en erfaringsrik kundekveld!

Meld deg på til el-kvelden her!

Besøksadresse:
Industriveien 55
2212 Kongsvinger

Postadresse:
Postboks 1237 Rasta
2206 Kongsvinger

Tel: 24034500
Fax: 24034515
E-post: kongsvinger@moller.no

Det er faktisk slik at Volkswagens elbiler, e-Golf og e-Up, har hele 55 prosents markedsandel på Kongsvinger. Så mange glåmdølinger kan vel neppe ta feil når det gjelder å være bevisst på miljø og økonomi? For folk i og rundt Kongsvinger er rett og slett hekta på å kjøre elektrisk bil. Espen Ånerud er en av dem som nylig kastet seg på den heteste trenden i distriktet - og er storfornøyd med sin nye pendlerbil.

– For meg som jobber i Lillestrøm, er elbil helt genialt. Jeg var litt skeptisk med en gang, men da jeg skjønte at jeg kunne få en elbil som ser ut som en ordentlig bil, da var valget lett, forteller Espen, som har fartet til og fra Kongsvinger og Lillestrøm i sin nye elektriske bil i tre uker nå.

Spar miljøet og lommeboken

Å kjøre elektrisk er ikke bare en bonus for miljøet, Espen Ånerud merker allerede hvor mye han sparer ved å lade istedenfor å fylle på tanken. Blant annet er det en bomring for å passere inn og ut av Kongsvinger.

– Jeg har regnet meg frem til at jeg vil spare mange tusen i året ved å ha fri passering gjennom bomstasjonene. Der jeg har ligget på rundt 3000-4000 kroner i måneden på drivstoff, har strømregningen kun økt med 300-400 kroner, forteller Kongsvinger-mannen. - Jeg har faktisk ikke vært på bensinstasjonen på tre uker! Her går man jo ned i tillegg, legger Espen til og ler.

Karin Flikkeid bor på Skarnes og passerer gjennom bommen til og fra Kongsvinger hver dag. Dermed sparer hun 32 kroner i hver retning hver gang hun suser forbi.

– Jeg var solgt etter bare fem minutter. Men man må være litt forsiktig, da, siden folk hører jo ikke at man kommer kjørende, forteller Karin og smiler. - Bilen er helt rå å kjøre og forurenser ikke, heller.

Lett å lade bilen

Er du en av dem som er litt bekymret for å måtte lade bilen, er det ifølge Espen og Karin enklere enn du tror. Begge to tar oss mer enn gjerne på en prøvetur. Karin viser også hvordan du kan "kakke" litt på automatgiret i nedoverbakker og samtidig lade batteriene. Med navigasjonssystemet får du også opp ladestasjonene som befinner seg der du er.

– Jeg var litt skeptisk om det ble mye styr med denne ladingen. For min del er det veldig greit, ettersom jeg kan lade på jobben. Jeg har også prøvd hurtiglading to ganger - og det har funket fint, forklarer Espen Ånerud.

Kommer du på el-kveld?

Torsdag 15. oktober er det duket for el-kveld i bilbutikken på Kongsvinger. Magne Egil Rendalen, salgsansvarlig for nybilsalget, gleder seg til at gamle kjenninger og nye, interesserte elbil-fjes skal dukke opp i bilhallen.

Og hva er det egentlig kundene lurer mest på i forhold til elbil? - Det må være rekkevidden. Vi har mange som pendler fra Kongsvinger-regionen og ut mot Oslo, og den er godt innenfor det. På vinteren blir det litt annerledes, forteller Rendalen og legger til at det fortløpende vil komme flere ladestasjoner i og rundt Kongsvinger.

Redaksjonen i Glåmdalen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet