– Det tar litt tid før alt er oppe som normalt, men jeg vil si at nå skal alt snart være oppe å gå, sier Pål Andre Fredriksen, administrerende direktør i Verifone, som lager betalingsløsninger, til VG.

– Hvis du går i butikken nå, skal du ha en ganske vanlig opplevelse. Alt skal være tilbake til normalen innen en halvtime-times tid, sier han.

Feilen ble oppdaget i 12-tiden mandag. Opp mot 130.000 bankterminaler var rammet.

Flere rammet

Blant annet var kortterminalene hos Vinmonopolet og en rekke butikker nede mandag ettermiddag.

– Det virker som det er noe mer sentralt. Flere apotek og dagligvarekjeder opplever det samme, sier pressevakt Haldor Bing Lorentzen i Vinmonopolet til VG.

Han bekrefter at Vinmonopolet opplever problemer med kortterminalene over hele landet.

NRK skriver at også Rema 1000 og Coop hadde problemer med kortbetaling mandag.

Feilen ligger hos en leverandør, sier kommunikasjonsrådgiver Stål Ulvin Garberg i DNB til TV 2.

– Det er ikke noe feil hos oss, men hos en av leverandørene. Vi er i dialog med leverandør og får se hvor fort det lar seg løse. Det ser ut som at alle bankene har de samme utfordringene, sier Garberg.

Nets bekrefter at de har driftsproblemer.

– Vi ser at det er driftsforstyrrelser akkurat nå, og vi jobber inngående med å løse det raskest mulig. Vi beklager overfor kundene, sier presseansvarlig Peter Glüsing i Nets til E24.

Danske Nets er blant de største leverandørene av bankterminaler i Norge.

nettsidene sine skriver Nets klokken 12.45 at «En pågående hendelse forårsaker mislykkede transaksjoner for nettransaksjoner og terminaler i Norge. Vi undersøker saken».

Det kan dreie seg om feil ved så mange som 130.000 kortterminaler, sier Pål Andre Fredriksen, administrerende direktør i betalingsterminalleverandøren Verifone, til VG.

– Jeg har jobbet her i denne bransjen i 15 år, det er første gang jeg opplever noe lignende. Det er klart at dette er definitivt en feil dag å gå ned på, sier han, og sikter til 17. mai-feiringen tirsdag.

(©NTB)