Kongsvingerbanen får økt kapasitet i 2019

Togjubel: Tor André Johnsen er veldig glad for at tiltakene på Kongsvingerbanen nå blir realisert.

Togjubel: Tor André Johnsen er veldig glad for at tiltakene på Kongsvingerbanen nå blir realisert. Foto:

KONGSVINGER: Endelig er avtalene mellom Bane Nor og Jernbanedirektoratet skrevet. Det betyr økt kapasitet på Kongsvingerbanen fra 2019.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Det betyr i praksis at de planlagte tiltakene på Kongsvingerbanen har fått et tidspunkt for endelig ferdigstillelse.

Det er Fremskrittspartiets Tor André Johnsen som bringer nyheten, dagen etter at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) besøkte distriktet uten konkrete nyheter.

– Dette er en viktig milepæl. En lettelse for en politiker. Man presser på og jobber fram vedtak, men det er først når avtaler signeres ting realiseres. Nå blir tiltakene vi har kjempet for på Kongsvingerbanen endelig realisert, sier stortingskandidaten, som i disse dager kjemper med nebb og klør for å få beholde sitt mandat på Stortinget.

Derfor kunne neppe avtalen som er inngått mellom Bane Nor og Jernbanedirektoratet om disse tiltakene, kommet på et bedre tidspunkt for Johnsen, som fikk beskjed om dette onsdag ettermiddag.

Tiltakene innebærer at såkalte blokkposter, tekniske styringssystemer på linja, skal være på plass og operative innen 2019. Disse blokkpostene gjør at flere tog kan bruke sporene samtidig, noe som igjen øker kapasiteten på linja.

Videre fikk Johnsen onsdag også beskjed om at det to bebudede krysningssporene på Kongsvingerbanen også er på trappene. Krysningssporene skal være ferdig utbygd og klar til bruk i løpet av 2021. Dette gjelder på Kongsvingerbanen vest for Kongsvinger, mellom Bodung i Nes og Galterud.

– Også dette er tiltak som vil øke kapasiteten på Kongsvingerbanen. Først øker den altså med blokkpostene i 2019, deretter øker den ytterligere når krysningssporet er på plass i 2021. For en som har jobbet for dette i flere år er dette en kjempenyhet. Jeg er rett og slett veldig glad akkurat nå, sier Johnsen, som også drar fram Høyres Gunnar Gundersen og tidligere Kongsvinger-ordfører Øystein Østgaard (H) som viktige pådrivere for å få realisert dette.

Tiltakene på Kongsvingerbanen er en del av regjeringens såkalte Godspakke Innlandet.

I jernbanedirektoratets handlingsprogram ligger det også inne sanering av tre planoverganger på Kongsvingerbanen. Disse vil være fjernet innen 2020.

– Dette er en gladnyhet for Kongsvinger-regionen. I tillegg er avtalen om tiltakene på Norsenga på trappene, så nå er det viktig at kommunen er på hugget og sørger for at reguleringen av området er klar, så ikke det drøyer den videre framdriften, sier Johnsen.

Artikkeltags