Han stjeler papirlapper og putter i lomma - og lager kunst!

Jan Digerud ved skisseplassen sin hjemme i huset i Det engelske kvarter.

Jan Digerud ved skisseplassen sin hjemme i huset i Det engelske kvarter. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

KONGSVINGER: Jan Digerud fyller 80 år i juli - og det feires med utstilling i regi av Kongsvinger kunstforening. Arkitekten er også kunstner - selv om han ikke liker uttrykket selv.

DEL

– Jeg er opptatt av form, enten det er i bygninger, landskaper eller bilder, sier mannen som har det med å stjele papirlapper fra reklameplakater over hele Europa, og bruker dem til å utvikle bilder av:

– Jeg putter dem i lomma. Så går jeg på en kafé, kjøper meg et glass vin og tar lappene fram og setter dem sammen slik det passer seg i skisseboka jeg alltid har med meg.

Det blir som en komposisjon på samme måte som en byplan! sier Digerud, og viser ivrig hvordan et motiv kan vri og vendes på. Han «ser» både KOBBL-bygget, Storgata og Byparken i sine bilder i skisseboka, og fabulerer om hvordan de ulike delene «snakker» med hverandre.

Slik han ser for seg Roma som en eneste stor collage der plasser, hus og kvartaler snakker med hverandre.

– Tegning og kunst handler for meg om å bli en bedre arkitekt, og jeg kan jo ikke øve meg bare hver gang jeg tegner et hus! Derfor tegner jeg, sier han, og påstår at det kan alle:

– Jada. Alle kan tegne. En må bare ikke bestemme seg på forhånd for hva motivet er!

På kjøkkenet henger et bilde med signaturen oppned:

– Da jeg snudde bildet, fikk jeg se at motivet egentlig var en golfspiller! Ser du han?

Papirlappene kan være en bit av en reklame med fin rødfarge, noen bokstaver oppned, ja det meste.

– Jeg legger lapp på lapp og komponerer motivet, og så bruker jeg digitalisering når jeg lager bildene som skal med på utstillinger. Men det er papirlappene mine som er utgangspunktet, sier Digerud, og hviser fram en lang rull som ligger på golvet.

– Se på dette lerretet - det har hengt oppe på kontoret mitt i over et år. Jeg maler stadig på det!

Men nå skal bildet med til Kongsvinger og Aamodtgården, der hans bilder skal fylle kunstforeningens lokaler i hele sommer.

Se på denne - her har jeg latt meg inspirere litt av Picazzo. Og denne her - den ble til som en kommentar til den daværende regjeringen som gikk innfor å legge høyspentkabler på Vestlandet, sier han, og viser fram et bilde med en tydelig høyspentmast og den engelske tittelen «Hard anger».

I disse dager kommer Jan Digeruds andre bok med og om collage, og 29. juni åpner utstillingen.

Digeruds venn Morten Krogvold kommer også, og vil intervjue arkitekten og kunsteren om hans tanker om både bilder, arkitektur og livet og kunstens ulike sider.

Artikkeltags