Norgesgruppen kjøper 51 prosent av den lille kjeden Dollarstore, som har tre butikker. Sammen med gründerne av selskapet er planen å videreutvikle et unikt kjedekonsept i markedet for lavpris non-food, skriver Dagligvarebransjen.

Med denne investeringen blir Norgesgruppen majoritetseier, mens gründerne Gudmundur As Birgisson og Sigurbjørg Sigurbjørnsdottir eier den resterende aksjeposten på 49 prosent.

– Det har vært et eventyr, men nå tiden kommet for å ta selskapet et skritt videre, og starte et nytt eventyr sammen med Norgesgruppen, sier Gudmundur til Dagligvarehandelen.

Dollarstore ble startet i 2019 og har tre butikker, hvorav to ligger på henholdsvis Grønland og Furuset i Oslo, og én i Grimstad.

I tillegg selger Dollarstore sine varer gjennom en nettbutikk.

De siste årene har bransjeglidning vært en trend, der Dollarstore har inntatt en utfordrerposisjon. Ifølge Norgesgruppen har gründerbedriften et innovativt og annerledes sortiment som skiller seg fra øvrige aktører, med andre type merkevarer enn de som tilbys i markedet, til faste runde prispunkter, som 10, 20, 30 og 50 kroner. De selger varer innenfor hus og hjem, personlig pleie, hobby, vask og rengjøring, fritid, samt sjokolade og snacks. Dette er kategorier som i økende grad etterspørres og selges hos mange ulike kjeder i Norge og i grensebutikkene i Sverige.

– Samarbeidet med Dollarstore gir oss en mulighet til å bygge ny og bredere kompetanse innenfor non-food, sier konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen i en pressemelding.

Det er bare gått noen uker siden Norgesgruppen lanserte Gigaboks, som skal tilby noe nytt til storfamilien. Gjennom Dollarstore er formålet å videreutvikle nyttige varer til hjemmet for folk flest, og på sikt integrere Dollarstore som en nasjonal lavpriskjede innenfor non-food i Norgesgruppen.

– Jeg ser virkelig frem til å vokse og utvikle Dollarstore sammen med Norgesgruppen. Sammen skal vi lage et nytt lavpriseventyr i Norge, sier gründer Gudmundur As Birgisson.