Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Traff vi på det leserne er opptatt av? Traff vi på det som interesserer folk? Traff vi på det som har offentlig interesse? Takket være gode måleverktøy har vi i Glåmdalen, gjennom eierselskapet Amedia, tilgang til svært avanserte, nøyaktige og treffsikre målverktøy, som hver eneste dag gir oss fasiten på nettopp disse spørsmålene.
Dette er nemlig viktig for oss. Vi er til for dere lesere. Ingen andre. Nå styres Glåmdalens redaksjonelle virksomhet og innholdsproduksjon i all hovedsak basert på denne innsikten. Det skulle jo egentlig bare mangle. Vårt samfunnsoppdrag er udiskutabelt slik sett. Vi skal ta pulsen på samfunnet rundt oss - på godt og vondt hver eneste dag. Og den pulsen finner vi ikke, om vi ikke går i takt med leserne våre. Det gjør vi heldigvis.
Vi har endret avisa mye de siste årene. Noen av de mest radikale endringene er til og med gjort nå i høst. Som da papirutaven gikk ned i utgivelsesfrekvens, og bare kommer i postkassene til abonnentene våre tre ganger i uka. Årsaken til dette valget var ikke å spare penger eller fordi noen ba oss om det. Vi gjorde det for å fortsette å gå i takt med dere lesere. Dere leser oss primært på nett, og primært på mobil. Derfor mente vi det var riktig å rigge oss til enda mer målrettet for å lykkes med dette.
Mange var spente da vi gikk ned til tre utgaver i uka. Men heldigvis viser rapportene at dere var klare for denne digitale transformasjonen. Glåmdalen har klart seg svært godt og alle pessimisters bekymring om hvordan et frekvenskutt for papiravisa ville rammes oss, er gjort til skamme. Vi trodde (og håpet) dere var klare for den digitale flyttingen. Det var de aller fleste av dere. Tusen takk for det! Nå brukes enda mer krefter på å lage godt stoff - til nettopp dere.
Men det er ikke bare antall papiravisutgivelser som har endret seg i Glåmdalen de siste årene. Nå drives den redaksjonelle driften som en digital nyhetstjeneste - snarere enn et fysisk nyhetsprodukt som en papiravis. Vi har organisert driften av redaksjonen annerledes, slik at vi skal være bedre rustet til å både vinne den løpende nyhetskampen hver eneste dag, og samtidig ha slagkraft til å lage de dyptgående temasakene eller gravesakene som virkelig skaper endring.
Kanskje noen av dere har merket en forskjell allerede? Vi har utviklet en breakingmetode som gjør at det ikke går mange sekundene fra en nyhet skjer, eller blir kjent, til at du finner den på glomdalen.no. Vi har et helt team på desken klare til å håndtere små og store ting som skjer hver dag året gjennom. I tillegg har vi etablert et team som jobber med dybdejournalistikk som vi ellers ikke hadde tatt oss tid til å gjøre. Noen ferske eksempler på dette er føljetongen om Borghild og Christian som vant over kommunen etter at de urettmessig tok seg til rette på deres tomt, eller det store featureprosjektet INNBLIKK, som nylig ble publisert. Jeg kan røpe at det er mer av den slags på gang. Allerede nå før jul, så «stay tuned»!
Hver eneste dag er oppunder 11.000 av dere, betalende abonnenter, eller dere med abonnenttilgang, innom nettsidene våre. Nesten alle leser minst én sak, og på gode dager bruker over 9.000 av dere mye tid på Glåmdalens innhold. Utviklingen på disse parameterne har vært meget god i høst. Det er det vi ønsker. Vi er ikke ute etter klikk, eller å blåse opp lesertall på unike brukere. Da hadde vi tatt i bruk helt andre virkemidler. Nei, vi er ute etter at dere hver dag skal finne relevant, viktig, engasjerende og underholdende innhold hos oss, som dere bruker tid på. Det virker det som at dere gjør. Vi tar det som et tydelig tegn på at vi går i takt.
For selv om opplagsutviklingen er krevende for store deler av bransjen for tida, holder Glåmdalen godt stand. Etter noe uker med gode salgstall for nye abonnenter håper vi også at enda flere er i ferd med å oppdage hvilket enormt innholdsunivers Glåmdalen faktisk tilbyr. 2023 blir et ekstra spennende år for dere som er interessert i sport. Som en del av TV2 og Amedias rettighetsavtale om norsk fotball, har Glåmdalen neste år rettigheter til å distribuere alle KILs kamper i Obosligaen, samt masse annet sportsinnhold., som for eksempel håndball, ishockey og norgescupen i langrenn.
Og i høst ble det kjent at Glåmdalens eiere Amedia også har kjøpt seg inn i Moderne Media, selskapet bak podcast-appen Untold, som har et av landets største biblioteker av podcaster, med kjente serier som Truecrimepodden, Historiepodden, Henrettelsespodden, United We og You'll never talk alone, for å nevne noen. Så er du glad i gode historier rett på øret, så vil dette også snart bli en del av innholdsutniverset du vil finne som abonnent på glomdalen.no. Innholdsuniverset som abonnenter vil få glede av fortsette å vokse.
2022 går mot slutten, et år som har gitt Glåmdalen flere sterke leserrekorder - senest de siste par ukene (ukerekord i uke 47 og dagsrekord denne uka). Det er gøy fordi verdien i leserrekorder ligger i vissheten om at vi lykkes med å gå i takt med leserne våre. Med å gå i takt med oppdragsgiverne våre. Med å gå i takt med deg! Vi lover å holde foten hardt på gasspedalen også i 2023 slik vi kan fortsette å gå i takt.
Ha en fortsatt trivelig førjulstid!