Får du denne eposten, bør du tenke deg om to ganger

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

«Pfhising» blir mer og mer utbredt i Norge.

DEL

«Nettfisking» eller «phishing» blir mer og mer vanlig i vår digitaliserte hverdag, skriver Firdaposten.

Gjennom denne svindelmetoden forsøker svindlerne å få tak i personlig informasjon, slik som påloggingsinfo, bankkontodetaljer eller ditt personnummer.

Som regel blir du utsatt for svindelen, ved å klikke på det du tror er en legitim e-post fra et kjent selskap, men i realiteten er det svindlerne som får tak i din personlige informasjon.

LES OGSÅ: Du blir lurt med norske numre

Forsøker å lure deg

Eposten til høyre ser tilsynelatende ut som den er sendt ut fra Apple, og hvis du trykker på lenken i eposten blir du sendt til en nettside som kan virke mistenkelig lik Apple sine sider. Her blir du bedt om å logge på med din Apple ID, forteller Firdaposten.

Når dette er gjort blir det opplyst at kontoen din er sperret og at du må betale et gebyr for å få den åpnet igjen.

På siden står det et felt for utfylling av kredittkortinformasjon. Fyller du ut disse to, har svindlerne både kredittkortinformasjonen og tilgang til din Apple ID.

En av disse nettsidene er falske, ser du forskjellen?

Det er likevel enkelte tegn du kan se etter for å se om en side eller e-post er falsk eller ikke.

For å avsløre svindelen må du bare vite hva du skal se etter. I adresselinjen til nettsiden skal det stå «apple.com», noe det aldri gjør på slike svindelsider. I trygge nettsteder er dessuten de første bokstavene i adressefeltet farget grønt.

I epostene som Apple sender ut til sine kunder, vil det heller aldri stå «Kjære kunde», som det gjør i eposten fra svindlerne over. I stedet for «kunde» bruker Apple navnet som er registrert på abonnenten.

Har du derimot latt deg lure, gjør du lurt i å kontakte både banken og Apple sitt kundesenter med en gang.

Les mer om nettfisking her!

Artikkeltags