Mener nordmenn er naive

Artikkelen er over 3 år gammel

– Det er ikke uten grunn at mange nordmenn blir utsatt for svindelforsøk via epost og SMS. Vi har penger, og vi er naive og høflige, sier Terje Pedersen, seniorrådgiver i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

DEL

Pedersen mener nordmenn bør være mer skeptiske til epostene vi får, både når det gjelder å åpne dem og å svare på dem – på grunn av risikoen for virus og svindel.

– Vi må bli langt flinkere til være på vakt og sjekke hvem avsenderen er. Og du må absolutt ikke gi fra deg kontonummer og annen personlig informasjon hvis du ikke er 100 prosent sikker på at det er til en redelig aktør, sier Pedersen, som blant annet jobber med internettsikkerhet.

Anne Dybo, rådgiver i Økokrim, forteller at hun får daglige henvendelser fra folk som har blitt svindlet eller forsøkt svindlet via epost eller SMS.

– Har man bare gitt fra seg kontonummeret, må man kontakte banken og sperre kontoen. Har min gitt fra seg både kontonummer og fødselsnummer, er det litt mer kronglete. Da må man blant annet sørge for at svindlerne ikke kan ta opp lån i ditt navn, sier Dybo. Hun legger til at eventuelle anmeldelser av epostsvindel må leveres til det lokale politikontoret.

Artikkeltags