Svein-André er lei av kjøre i «saltklinet» på tørt føre

Svein-André Huatorpet setter spørsmålstegn ved saltbruken på bare og tørre veier.

Svein-André Huatorpet setter spørsmålstegn ved saltbruken på bare og tørre veier. Foto:

Vinteren ser vi ikke mye til, men saltbilene har ikke fri.

DEL

Milde temperaturer og lite nedbør har preget årets vintersesong så langt. Her lokalt har det blant annet ført til labert skisalg, og at den tradisjonsrike vinterfestivalen måtte markeres med motbakkeløp i stedet for den vanlige akingen.

En slik værtype gjør også sitt for kjøreforholdene, som stort sett har bestått av bare og tørre veier.

– Rakler i bilen

På tross av dette saltes veiene som om det skulle være full vinter, og bilist Svein-André Huatorpet stiller spørsmålstegn ved om dette er nødvendig.

– Jeg er lei av å skli i saltklinet. De salter jo så det rakler i bilen, sier han noe oppgitt til avisa.

Han spekulerer i om det kan være et økonomisk aspekt, og om det for entreprenørene handler om å bruke mest salt. Samtidig trekker han fram det miljømessige.

– Salting bidrar jo også til at veiene blir mer slitt, og det er jo ikke bra når så mye salt havner ute i naturen.

Han mener også at overdreven salting fører til at mange ikke lenger vet hvordan man kjører bil på vanlig vinterføre.

– Det skaper jo ulykker det og, sier han.

Svein-André Huatorpet møter stadig saltbiler, og skjønner ikke vitsen når været er slik det er.

Svein-André Huatorpet møter stadig saltbiler, og skjønner ikke vitsen når været er slik det er. Foto:


Samme som i fjor

Asbjørn Stensrud er seksjonsleder for drift i Statens vegvesen region Øst 1. Han har sett på saltbruken for riksveiene som ligger i den aktuelle driftskontrakten for Kongsvinger-området.

Han bekrefter at det er brukt samme mengde salt på veiene i Kongsvingerregionen så langt denne vinteren som samme periode i fjor. Dette på tross av mildvær og lite nedbør.

I vinterdrift er det vanlig å salte bare veier for å hindre at veibanen fryser til, eller anti-ising som etaten selv kaller det.

– Temperaturen har denne vinteren variert mellom minus og pluss. Da blir det ekstra utfordrende å motvirke ising, forklarer han.

Han forteller videre at Statens vegvesen har fokus på å få ned saltbruken, men at det per i dag ikke finnes noe fullgodt alternativ.

– Vi ser på og det forskes på nye muligheter, sier Stensrud.

Artikkeltags