(Nettavisen): Før helgen satte Tesla ned prisen på sin bestselger Model Y med opp til 120.000 kroner. Dermed sank prisen på den rimeligste modellen modellen til 431.845 kroner.
Tesla oppgir riktignok en pris på 399.990 kroner på sine nettsider, men den prisen er uten avgifter og gebyrer.
– Jeg sjekket Y-modell på nettet, og da kostet den billigste brukte modellen 510.000 kroner. Alle de andre lå til en vesentlig høyere en pris. Jeg tror nok de fleste Tesla-eiere må ta et tap, kanskje på drøyt 100.000 kroner, sa investor Robert Næss til Nettavisen på fredag.
I skrivende stund ligger det over 500 Model Y-biler til salgs på Finn. Av disse er 29 biler priset til under 500.000 kroner.
På flere av annonsene opplyses det at prisen er redusert. På den ene står det i tittelen på annonsen at bilen er satt ned med 110.000 kroner.
Broom.no skrev mandag at noen av bilene helt sikkert er kjøpt med tanke på videresalg. Nettstedet skriver videre at det i flere år har vært mulig å tjene gode penger på «flipping» av enkelte nybiler, spesielt da elbiler med lang leveringstid.
Nettavisen har spurt Finn.no om de har sett prisendringer på Model Y siden nyheten ble kjent på fredag.
– Da har vi fått sett på tallene på FINN motor. Vi kan ikke se noen endringer i antall eller pris, der er vi nok for tidlig ute, sier Linda Glomlien, kommunikasjonsrådgiver i Finn.no.
– Men på fredag da nyheten slapp, så vi en betydelig oppgang i antall klikk på annonser på nyere Model 3 og Model Y. Besøkene på annonsene har over helgen falt til et mer normalt nivå.
Vil gi ringvirkninger
– Dette vil skape større bevegelser i markedet enn bare hos Tesla. Det viktigste med priskuttet er at dette åpner muligheter for mange flere til å få en bra, ny elbil sett i lys av de nylige avgiftsøkningene, sier seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening til Nettavisen.
– Prisnedgangen er gode nyheter for dem som skal kjøpe, og kjipe nyheter for dem som regnet med å selge med fortjeneste.
Frydenlund mener situasjonen er positiv for den gjengse forbruker, men at det er kjedelig om man har kjøpt en bil som raskt blir billigere etter kjøpet. For dem som har spekulert i at bilene ville gå opp i pris i stedet for ned i pris, blir det fort tap.
– Jeg håper spekulantene vet hva de har gjort, og at de tar eventuelle tap med fatning. Det blir som på børsen. Markedet går opp og ned. Det vil uansett være en fordel om vi kommer bort fra spekulantmarkedet som har vært, og at tilbud og etterspørsel kommer i balanse.
Andre kan justere ned prisene
Frydenlund sier det store spørsmålet blir hvordan de andre aktørene responderer på Teslas utfordring.
– Det blir spennende å følge med på hvordan de andre merkene forholder seg til Teslas manøver. Både når det gjelder de rimeligere merkene, og de som definerer seg som premiummerker og dermed tar seg bedre betalt.
Han sier det er sannsynlig at flere vil nedjustere prisene.
Foreløpig ser det derimot ut til at konkurrentene sitter ganske stille i båten.
– Isolert sett for Model Y vil jeg si at prisjusteringen er naturlig, selv om den er større enn jeg så for meg.
Frydenlund mener Model Y var uforholdsmessig mye dyrere enn Model 3 før priskuttet.
– Tesla er blant de mest effektive bilprodusentene. Det bør naturligvis vises på prislappen.
Selv om det kan virke påfallende at Tesla-priskuttet kommer rett etter avgiftsøkningen på elbiler over 500.000 kroner, er det ingen opplagt sammenheng her.
– Det er logisk at dette skjer, og det skjer over hele verden. De har kuttet prisen et par ganger i Kina allerede.
Frydenlund sier det blir spennende å se hva som skjer de nærmeste månedene, og hvor mange biler som blir solgt i år.
Lavere produksjonskostnader
Tesla forklarer prisnedgangen med lavere produksjonskostnader.
– For til tross for betydelige utfordringer i 2022, med halvledermangel, energikrise, logistikkbegrensninger og koronarestriksjoner, sier Tesla at de fortsatte å legge grunnlaget for fremtidig vekst, ved å regionalisere produksjon og forsyningskjeder, skriver Broom.no.
Men selv om prisfallet er stort, tror ikke Naf det vil vare evig. Tesla har nemlig kuttet prisene før, for så å øke dem igjen.
– Dette vil ikke vare i evig tid. Det er en liten luke nå, og man bør skynde seg om man vil gjøre et godt kjøp, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf til NRK.
– De som har kjøpt Tesla og som skal selge den igjen, vil få mye mindre for den. Det er ikke helt bra. Jeg tror det er mange som er sure nå, sier han.
– For nybilkjøperen kommer Teslas prisreduksjon som en meget god nyhet. Kortsiktig vil prisreduksjonen sannsynligvis resultere prisreduksjonen for samtlige nye elbiler, uansett merke, i hele Europa, sa forretningsutvikler Terje Dahlgren i Finn Motor til Tek.no.