Torsdag i forrige uke ble avisenes lesertall for andre kvartal 2022 lagt fram av Mediebedriftenes Landsforening. De viser at Glåmdalen er i en sterk digital vekst.
Benytter du mobil, nettbrett eller PC/Mac? Da har du noe til felles med 26.100 av Glåmdalens lesere.
Dette er en økning på 2100 lesere – eller 7,8 prosent – fra samme periode året før. Økningen fra første til andre kvartal 2022 er på 1900 lesere digitalt.
Aller flest – 21.500 – leser Glåmdalen på mobiltelefon. Med andre ord; smarttelefonen er blitt Glåmdalens viktigste distribusjonskanal.
Samlet sett har Glåmdalen en positiv framgang med et samlet lesertall i andre kvartal på 35.700, opp 300 fra første kvartal.
Teknologiens tidsalder gjør at vi ser andre tendenser i papiravisens utvikling. I flere år har Glåmdalen, og alle andre aviser som publiserer på papir og digitalt, sett en nedadgående trend. I andre kvartal 2021 hadde Glåmdalen 19.800 papiravislesere. Dette falt til 18.200 i første kvartal i år, og videre til 16.100 i tallene for andre kvartal.
– Det er interessant å se hvor fort digitale medier nå tar over for papiravisen. Mobiltelefonen nå er den soleklart mest brukte distribusjonskanal. Abonnentene våre forventer å bli oppdatert når noe skjer, uansett når det skjer. Det er klart det får konsekvenser for hvordan vi jobber, sier ansvarlig redaktør Thor Sørum-Johansen i Glåmdalen.
– Vi har i år gjennomført en stor strategiprosess for å sikre at vi tar de grepene som er nødvendig for å møte dagens og morgendagens krav til en nyhetsavis.
Hva ønsker du å se i avisen din? Del det med oss her: