Skrekkeksempel med 16 sommerdekk – stakk av fra kontrollen

Vogntoget ble stoppet med 16 sommerdekk. Tre av dem hadde for liten mønsterdybde, slik bildet viser.

Vogntoget ble stoppet med 16 sommerdekk. Tre av dem hadde for liten mønsterdybde, slik bildet viser. Foto:

EIDSKOG: Svenskene som kjørte spesialtransporten med 16 sommerdekk og overvekt, stakk av på glatta for å unngå kontrollen. – Vi greier ikke å ta alle, men kontrollene viser at det blir bedre, sier Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen.

DEL

Hver dag gjennom hele året ruller 400 tunge kjøretøy inn over landets nest største grenseovergang. Geir Thomas Finstad er fagleder for utekontrollen i Statens vegvesen i Hedmark. Han sier at det er utelukket at veivesenet kan rå med å kontrollere alle som krysser grensa, slik det blir framsatt krav om i mediene etter flere hendelser denne vinteren.

– Uteseksjonen har mannskap på Magnormoen regelmessig og flere ganger i uka, men vi har ikke kapasitet til å kontrollere alle som passerer kontrollstasjonen, sier Finstad.

Svensk skrekkeksempel

Tirsdag kveld stoppet kontrollørene en svenskregistrert spesialtransport med anleggsmaskin på hengeren.

Bilen var for bred og hadde 16 sommerdekk. Tre av dekkene var blankslitte, og i tillegg kunne veivesenets kontrollører konstatere at vogntoget med anleggsmaskinen som ble transportert på hengeren hadde overlast.

– Både fører av vogntog og ledsagerbil ble anmeldt. De forsøkte å stikke av fra kontrollen, og vi innhentet dem på Matrand.

– En så tung bil med så dårlige dekk er en stor trussel mot trafikksikkerheten?

– Når du kommer kjørende inn på norske vinterveier med blanke sommerdekk er dette en dårlig risikovurdering. Sjåføren utsetter seg selv og andre i livsfare. Når du er så dårlig utrustet, må du satse på å begrense transportvirksomheten til sommerhalvåret. I tråd med veitrafikkloven er det sjåføren som ansvar for at dekkene er gode nok, og han fikk 14.250 kroner i gebyr for dette. I tillegg får firmaet som eier bilen et gebyr på 11.000 kroner for overlast.

Vogntoget som ble stoppet på Magnormoen hadde overlast, i tillegg til at den var utstyrt med sommerdekk på vinterføret som rådet på E16 onsdag.

Vogntoget som ble stoppet på Magnormoen hadde overlast, i tillegg til at den var utstyrt med sommerdekk på vinterføret som rådet på E16 onsdag.

– Hvor ille er det blant utenlandske transportører?

– Det er blitt bedre. Resultatene av våre kontroller viser at det ikke er like mange som ilegges kjøreforbud for dårlige dekk og manglende kjettinger som tidligere. Samtidig kommer vi over slike skrekkeksempler som den på tirsdag.

Oppsagt etter kjøreforbud

Finstad kjenner til at sjåførene opplever press fra arbeidsgiverne.

– Vi stopper mange sjåfører som har et veldig press i forhold til arbeidsvilkår og at de har tidspress på seg for å nå fram i tide. Det er en tøff bransje der ute, og vi har opplevd at sjåfører som har fått kjøreforbud under våre kontroller, er blitt oppsagt på stedet.

Finstad understreker at det ikke er bare utenlandske sjåfører som får problemer på vinterføre når de ikke er godt nok utrustet.

– Vi ser ofte at biler blir stående når det er glatt. Enten fordi de er for dårlige til å kjøre på vinterføre – eller at de ikke har gode nok dekk eller kjettinger. De har kanskje knapt nok sett snø tidligere, og greier ikke å bedømme føret. Eller de behersker ikke å legge på kjettinger. Noen sjåfører har ikke kjettinger med i det hele tatt – eller de passer ikke til bilen.

Vi har vært borti situasjoner der det var krav til sju kjettinger på bilen. Det hjalp lite at han hadde med seg 12-13, for det var ingen av dem som passet.

Utsetter andre for fare

Finstad understreker hvor viktig det er at sjåførene bedømmer situasjonen riktig – og tar sine forbehold.

– Det er ofte trøbbel på strekninger som Franzbråtaberget på E16?

– Sjåfører som har erfaring og tar ansvar er føre var planlegger hvordan de skal ta seg opp slike bakker. Når du først får stopp, er det ikke like lett å sette på kjettinger. Det fører til trafikale problemer, og er i verste fall til fare for andre.

Finstad sier at det må mer ressurser til i Statens vegvesen om de skal imøtekomme krav om flere kontroller.

– Vi har ikke folk til å dekke hele døgnet. Våre resultater viser at det nytter å drive kontroller, ilegge gebyr og kjøreforbud. Det kan også være et alternativ med strengere reaksjoner til bedrifter og eiere av kjøretøy, som har medansvar for trafikken på veiene.

Artikkeltags