Vi blir ikke flinkere – nå blir det nye kontroller, som kan koste deg dyrt

STORKONTROLL: Nå kontrolleres beltebruken i busser over hele landet. Har du slurvet kan det bli dyrt. ARKIVFOTO: Statens vegvesen

STORKONTROLL: Nå kontrolleres beltebruken i busser over hele landet. Har du slurvet kan det bli dyrt. ARKIVFOTO: Statens vegvesen

I 2006 ble det påbudt å bruke sikkerhetsbelte i buss og i 2016 innførte Statens vegvesen kontroller. Tall fra samme etat viser at vi er blitt dårligere til å huske beltebruken.

DEL

(Sandefjords Blad) Våren 2017 benyttet 81 prosent av busspassasjerene som ble spurt setebelte. Våren 2019 er bruken sunket til 69 prosent.

– Vi sjekket over 13.000 busspassasjerer. Nå er vi på veien igjen, og håper ikke å måtte skrive ut et eneste gebyr. Med beltet festet har du marginene på din side, både for deg selv og ikke minst de du reiser sammen med. En kropp i fart kan få enorm kraft, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Fra mandag 2. september vil Statens vegvesen kontrollere beltebruk i busser over hele landet. Gebyret for manglende beltebruk er 1.500 kroner.

HUSK BELTET I BUSSEN: – Tradisjonelt har vi vært vant til at bussen er en slags «frisone» for beltebruk, men nå finnes det belter i stadig flere busser. Det er på høy tid å ta de gode beltevanene vi har i bilen, med inn i bussen, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

HUSK BELTET I BUSSEN: – Tradisjonelt har vi vært vant til at bussen er en slags «frisone» for beltebruk, men nå finnes det belter i stadig flere busser. Det er på høy tid å ta de gode beltevanene vi har i bilen, med inn i bussen, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Nullvisjon

Under «Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn», sier loven; Bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes der det er montert. Det finnes unntak for bybuss, som ikke kommer opp i fart på over 70 kilometer i timen.

Visjonen til Statens vegvesen er at ingen skal bli skadet eller drept som følge av at de ikke har benyttet belte i buss. Den siste bussbeltekontrollen i Vestfold ble gjennomført i mars 2019. Da ble fem personer ilagt et gebyr på 1.500 kroner for manglende beltebruk.

I tillegg til flere kontroller har veivesenet laget informasjonsmateriale om fordelene ved bussbeltebruk.

– Når vi reiser kollektivt, har vi også et ansvar for dem vi reiser sammen med. Beltet er en enkel konstruksjon som har reddet mange liv. Så pass på vennene dine – fest deg selv og dem du er glad i, sier Lutnæs.

HALVPARTEN BRUKER BELTE: En av to i alderen 15–29 år tar daglig eller ukentlig buss med belte. Men til tross for tilgjengelig belte på hvert et sete, velger kun halvparten av de yngste å ta det i bruk. FOTO: Statens vegvesen

HALVPARTEN BRUKER BELTE: En av to i alderen 15–29 år tar daglig eller ukentlig buss med belte. Men til tross for tilgjengelig belte på hvert et sete, velger kun halvparten av de yngste å ta det i bruk. FOTO: Statens vegvesen

Artikkeltags