Semitrailer kjørte videre etter utforkjøring

RAMMESKAKK: Dette vogntoget hadde knekt ramme og løse akslinger etter en utforkjøring. Likevel valgte sjåføren å kjøre videre.

RAMMESKAKK: Dette vogntoget hadde knekt ramme og løse akslinger etter en utforkjøring. Likevel valgte sjåføren å kjøre videre. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

EIDSKOG: Statens vegvesen kontrollerte 214 tunge kjøretøyer på Magnormoen.

DEL

I tre dager kontrollerte Statens vegvesen tunge kjøretøyer.

Av de 214 kjøretøyene som ble kontrollert fikk 31 kjøretøyer bruksforbud og 12 sjåfører ble anmeldt.

Fagleder Geir Thomar Finstad ved utekontrollen til Statens vegvesen forteller i en pressemelding at det var flere ting de reagerte på overfor sjåfører og kjøretøyer.

Knekt ramme

Den mest alvorligste overtredelsen sto en semitrailer for.

En sjåfør ble anmeldt etter å ha kjørt et vogntog der kjøretøyet var i en meget farlig tilstand. Rammen på på semitraileren hadde røket tvers av og akslingene var løse. Statens vegvesen opplyser at semitraileren hadde skadene etter en utforkjøring, men at sjåføren likevel valgte å kjøre videre.

En annen sjåfør kjørte vogntog uten å ha gyldig førerkort for vogntoget. I tillegg hadde sjåføren brutt kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

– De øvrige 10 sjåførene som ble anmeldt hadde grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, samt brudd på forskriften om yrkestransport, forteller Finstad i pressemeldingen.

Alle sjåførene som ble anmeldt ble ilagt forelegg av politiet.

– Trussel mot trafikksikkerheten

Kjøreforbud ble gitt som følge av overlast, sikring av last, dokumenter og tekniske mangler.

– Kjøretøy som er i dårlig forfatning er en direkte trussel mot trafikksikkerheten. Det samme må sies om å kjøre vogntog med en fører som har for lite hvile. Det er greit å få luket ut førere og kjøretøy som er en risiko for trafikksikkerheten ut av trafikken, sier Finstad.

Artikkeltags