Gå til sidens hovedinnhold

Østberg tok historisk seier

Artikkelen er over 9 år gammel

Mads Østberg (24) stakk av med seieren i Rally Portugal etter at Mikko Hirvonen ble disket.

Østbergs seier er første norske seieren i rally-VM siden Petter Solberg i 2005. 24-åringen fra Våler i Østfold ble tildelt seieren etter at arrangøren fant ulovligheter ved Mikko Hirvonens clutch og turbo i hans Citroën DS3 WRC. Dermed er også Ford Fiesta-føreren WRC-historiens første privatfører som har tatt VM-seier i rally.

Jubler for 2. plassen

Rallyføreren selv bekrefter diskvalifikasjonen og seieren overfor Glåmdalen Nett, men jubelen står ikke like høyt i taket som han kanskje hadde ønsket.

– Det stemmer at han er disket. Så per nå er det vi som offisielt er vinnere av løpet, sa Østberg til Glåmdalen Nett sent søndag kveld.

– Da er det vel bare å gratulere?

– Jo takk. Vel – det føles ikke annerledes for oss, dessverre. Vi jubler egentlig for en 2. plass. Det er ikke på denne måten vi hadde ønsket å ta vår første seier, men det ser jo pent ut på sammenlagtlista, sier Østberg.

Fartsprøveseire til liten nytte

Det betyr også at Petter Solberg rykker opp til 3. plass i Rally Portugal, noe som sender han opp på 2. plass sammenlagt, fire poeng bak Sebastien Loeb. Østberg klatrer opp til 3. plass sammenlagt dersom diskvalifikasjonen til Hirvonen blir stående.

Men selv om det var Østberg og Hirvonen som havnet på toppen, vant de ikke en eneste fartsprøveseier hver. Til gjengjeld tok Petter Solberg åtte fartsprøveseire – flest antall seire i løpet. Solbergs stallkamerat Jari-Matti Latvala tok fire fartsprøveseire, men ble bare nummer 13. Også 11.-mann Dani Sordo i Mini Cooper WRC tok hele seks fartsprøveseire.

Det vitner om et vanskelig løp som bar preg av dårlig vær og dårlig kvalitet på veiene – og dermed store utskiftninger på resultatlistene. Favorittene forvant en etter en. Først Sebastien Loeb, som vraket bilen allerede på torsdag. Deretter kjørte både Petter Solberg og Jari-Matti Latvala ut, men kunne fortsette løpet uten store skader på bilene. Mini-fører Sordo tapte alt første dagen, men på grunn av gunstig startposisjon videre tok han flere gode etappetider – uten nytte.

Citroën anker

Det ryktes også om at Citroën kan bli fratatt alle poengene de har tatt i år dersom de har kjørt med den samme irregulære clutchen og turboen. Men om Hirvonens diskvalifikasjon vil få tilbakevirkende kraft, vites ikke.

– Det er bare rykter som går. Det er ikke noe vi kan regne med eller ta høyde for, sier Østberg.

Citroëns suverene ener Sebastien Loeb vraket bilen allerede torsdag og har dermed ikke noe å bli straffet for. Citroën har én uke på seg til å anke diskvalifikasjonen, og teamet bekrefter på sine nettsider at de har lagt inn en anke på dommen.

– Vår intensjon var ikke å jukse og straffen virker uforholdsmessig. Ettersom vi ikke hadde konkurransemessige fordeler med kompontenene, bestemte vi oss for å anke denne avgjørelsen.

– Utover det er det bare å beklage at denne situasjonen oppstår. Vi synes veldig synd på Mikko (Hirvonen) og Jarmo (Lehtinen, kartleser) som hadde fortjent å ta sin første seier for oss, sier teknisk direktør og visedirektør i Citroën, Xavier Mestelan-Pinon til fabrikkteamets hjemmeside.

Inntil videre er det Mads Østberg som står som seierherre i Rally Portugal. Petter Solberg rykker da opp til 3. plass i løpet, og vil dermed ligge på sølvplass i VM sammenlagt – fire poeng bak Loeb.