Flyr best fra bakken

Artikkelen er over 6 år gammel

– Jeg har vært med på akrobatflyging i ordentlig fly, men da ble jeg uvel. Det er best å stå på bakken. Se video og bilder!

DEL

Det forteller Ole Fremming, regjerende norgesmester i radiostyrt flyakrobatikk.

Denne uka deltar han i NM på Maarud. Lørdag avgjøres det om han forsvarer gullet han vant i fjor, da det også var satt kongepokal i denne grenen.

Fremming (48) har vært med i alle NM siden 1983, fire år etter at han begynte med radiokontrollerte modellfly. Han har flydd både seilfly og helikopter – fra bakken altså, men det er akrobatflygingen han brenner for.

Store for å synes

– For meg er det selve det flygetekniske som interesser. Utfordringen er å klare de forskjellige øvelsene best mulig. Modellene er derfor bygget for å fly best mulig, de er ikke nødvendigvis lik ordentlige fly, sier Fremming.

Modellene er ganske store, inntil to meter i vingespenn og like store i lengden.

– Størrelsen har to fordeler. For det første blir det lettere å se dem, for det andre er store fly mer stabile enn de små. De blir ikke like «nervøse» i bevegelsene.

Styrer fire funksjoner

For å kunne manøvrere et fly er det i det store og hele fire kontroller å tenke på: Tre for å manøvrere selve flyet, den fjerde for gasspådraget.

Med den høyre spaken betjenes balanseroret, som holder flyet vannrett sidelengs. Når roret på ene vingen går opp, går det ned på den andre. Betjenes ved å bruke stikka sidevis. Når stikka skyves forover eller bakover, styres høyderoret bakerst på flyet.

Spaken ved venstre hånd benyttes til sideroret, det loddrette roret på halen. Når den samme spaken skyves forover, gis det mer gass.

Slik har piloten kontroll over alle vitale funksjoner ved hjelp av to tomler.

De store modellflyene i NM på Maarud har motorer som yter rundt tre hestekrefter. Elektriske motorer er blitt stadig mer vanlig i modellfly, ikke minst takket være stadig bedre batterikapasitet til en overkommelig pris. Mindretallet bruker fortsatt ensylindrede firetaktsmotorer på rundt 30 ccm.

– Vi kunne flydd fram og tilbake lenge, men under akrobatikk kreves det mye motoreffekt. Derfor må vi ha nyladete batterier til hver flyging, sier Ola Fremming og fyrer opp et medbrakt aggregat med lader, som støyer vel så mye som flyene.

Derfra høres nesten bare lyden av propellen.

Artikkeltags