BI-student skal "selge" maraton

Trond Hansen, markedsfører Kongsvinger maraton.

Trond Hansen, markedsfører Kongsvinger maraton. Foto:

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Som et ledd i et masterprogram har BI-studenten Trond Hansen valgt Kongsvinger Maraton som objekt. Formålet er å øke den fysiske aktiviteten i glåmdalsdistriktet.

DEL

Trond Hansen er født og oppvokst på Galterud. Fotballinteresserte lesere vi huske ham som back på Galteruds fotballag. Med maratongeneral Rolf Hansen som far, var det naturlig at han også fattet interesse for løping. Hans største prestasjon på det området er et halvmaratonløp på 1.18.33 - som 15-åring.

Den løpsvillige odølingen var i mange år beskjeftiget i dagligvarebransjen. Han har blant annet vært butikksjef i Hakon Gruppen og Coop. Nå ønsker han å bytte beite, og har valgt å utdanne seg innen informasjon og informasjonsledelse.

Prosjektoppgave

- Dette masterprogrammet består av fire kurs. Prosjektoppgaven har jeg valgt å skrive alene. I dette arbeidet støtter jeg meg til en teori om planlagt atferd, utviklet av den tidligere forskeren Icek Ajzen. Jeg har valgt Kongsvinger Maraton, hvor vi fokuserer på fysisk aktivitet i nærområdet, sier Trond Hansen.

- Vi venter oss ingen revolusjonerende forandringer på kort sikt. Men over tid bør vi se en positiv utvikling. Kongsvinger har 17.000 innbyggere. Bare 30 lokale løpere stiller til start i det årlige maratonløpet. Her bør det være muligheter for betydelige forbedringer.

- Rom for alle

Trond Hansen og hans medhjelpere i arrangementskomiteen er godt i gang med markedsføringen av løpet. som går lørdag 4. august.

- Her er det rom for alle, uansett alder og kjønn. Og det er lov å ta det som en ren mosjonstur.

- Vi utfordrer bedriftene til å foreta kollektive påmeldinger. Alle firmaer som stiller med minst ti ansatte, vil få redusert startkontingent. I tillegg vil deltakere som melder seg på i grupper med minst fire løpere, betale startkontingent for tre personer. Vi er også interessert i å få med bedriftsidrettslag og fotballklubber. Her gjenstår det en del arbeid. Først neste år vil vi få full effekt av disse tiltakene, sier Hansen.

Spørreskjema

I løpet av sommeren vil arrangøren legge ut et spørreskjema i beboernes postkasser i Kongsvinger-området.

- Vi oppfordrer folk til å bruke litt tid på å besvare disse spørsmålene. Dette dreier seg om fysisk aktivitet. Formålet er å innhente grunnlagsmateriale til en ny brosjyre som skal brukes i markedsføringen av neste års arrangement.

Artikkeltags