Det er dyrt å kjøre bil om dagen. Men det blir fort enda dyrere å ta toget. Det er problematisk hvis målet er å få flest mulig av oss til å velge kollektivtransport framfor bilen når vi kan.

Hør bare her: Hvis du kjører en dieselbil som bruker 0,7 liter på mila fra Kongsvinger stasjon til Oslo S for å være i hovedstaden i ett døgn, har bombrikke i vinduet og velger den aller dyreste langtidsparkering ved Oslo S (590 kroner per døgn), ender tur/retur-prisen på 1027 kroner. Vi har i dette regnestykket lagt inn en literpris på diesel på hele 25 kroner. Tar du toget, koster tur/retur-billetten 536 kroner per person. Man behøver altså ikke være mer enn to på tur før det lønner seg å kjøre dieselbilen til Oslo i stedet for å ta toget. Reiser en familie på fire med Vy – vi har lagt inn to barn på 9 og 14 år i vår tenkte bestilling – lander sluttsummen på friske 1608 kroner.

Det er nesten så familien finansierer en enkel middag ved å kjøre selv i stedet for å ta toget. Det er ikke sånn man motiverer folk til å reise kollektivt.

Som Glåmdalen kunne fortelle, er det teoretisk sett mulig å spare noen kroner på å dele opp togbilletten, fordi strekningen Årnes-Oslo er innenfor Ruter sitt takstområde, og derfor subsidiert. Men det er ikke lov, og straffen hvis du blir tatt er 950 kroner hvis du gjør opp der og da.

Finnes det så ingen lovlig løsning for den miljøbevisste som ikke har elbil? Joda, du kan redusere togbillettprisen mellom Kongsvinger og Oslo til nesten en tredel ved å ta Stockholm-toget til Sveriges Järnvägar (SJ). Nøyer du deg med 2. klasse, som ikke står noe tilbake for lokaltogkomforten til Vy, koster tur/retur-billetten 190 kroner. Første klasse koster en hundrelapp mer totalt. Bakdelen er langt færre avganger.

Men du slipper i hvert fall å irritere deg over alle pengene familien hadde spart på å ta bilen i stedet.