Endelig en normal sommer. Trodde vi. Nå sitter alle som har bestilt seg ferietur som innebærer en flyreise og svetter. Ikke fordi det er så varmt, men fordi det er umulig å vite hva som venter dem på flyplassen. Kansellert fly på grunn av streik? Endeløse køer på grunn av bemanningsunderskudd? Og kan vi i det hele tatt føle oss trygge på at vi kommer oss hjem igjen fra ferien når vi skal?

Kanskje var det ikke så ille at vi ikke fikk time for å fornye passet før 27. november likevel. Det kaoset som hersker på en rekke lufthavner rundt om i Europa for tiden frister ikke akkurat til flyreiser.


Frode Steen, professor i samfunnsøkonomi ved Norges handelshøyskole, skriver i et debattinnlegg i Aftenposten at det kan se ut som om denne sommeren kom som «julekvelden på kjerringa» for europeiske flyplasser og flyselskaper. Og det virker unektelig sånn. Men var det virkelig så vanskelig å forestille seg at horder av nordmenn og andre europeere ville flokke til flyplassene for – bokstavelig talt – å få litt luft under vingene etter to år med koronatiltak? Og kunne det vært gjort mer for å forberede seg på det som måtte komme?

Tja, at det blir streik er vrient å gardere seg mot, og løsningen på de konfliktene ligger hos partene. Men den personellmangelen som ikke er knyttet til arbeidskonflikter, og som lammer flere flyplasser, kunne den vært unngått? Muligens, men neppe helt. For problemet her er jo at mange mistet jobbene sine da flytrafikken nærmest stoppet opp under pandemien, eller de valgte å finne seg annet arbeid. Globalt sett mistet 2,3 millioner ansatte jobbene sine knyttet til luftfarten under pandemien, skriver Reuters. Nå er mange av dem sårt ønsket tilbake, men ofte er det for sent. Folk har allerede fått seg andre, gode jobber. De kommer ikke tilbake bare fordi køene vokser ut av terminalbygget.

Løsningen? Den er i grunn vanskelig å se, iallfall på kort sikt. I Frankrike vanker det bonus på dem som utsetter ferien til høsten, andre steder er timelønna skrudd opp for å friste folk til å jobbe. Men en tilleggsutfordring er at de som skal jobbe på flyplasser som oftest må sikkerhetsklareres. Det gjør at tiden fra ansettelse til man faktisk begynner å arbeide kan trekke ut i tid.

Det er grunn til å frykte at kaoset på en rekke flyplasser vil vedvare utover sommeren. Ja, det kan faktisk bli enda verre. Neste uke kan det bli pilotstreik i SAS. La ombookingen begynne.