"Som å gå opp til eksamen"

Redaktør: Mediene går nærmest opp til eksamen, mener Thor Sørum-Johansen.

Redaktør: Mediene går nærmest opp til eksamen, mener Thor Sørum-Johansen.

Krisen stiller ekstraordinære krav - også til lokalavisen.

DEL

KOMMENTARAldri før har flere lest Glåmdalen digitalt. Norge er i krisetilstand. Situasjonen utvikler seg fra time til time. Nye tiltak, råd og advarsler strømmer inn. De færreste nøyer seg nå med å la seg oppdatere på den lokale utviklingen gjennom papiravisen en gang i døgnet. Til det er situasjonen for dramatisk.

Men ikke alle abonnerer på lokalavisen. Derfor kommer også kravene om at avisene, inkludert Glåmdalen, må åpne alt innholdet som produseres knyttet til korona-pandemien. Argumentet er at dette er så viktig at alle må få tilgang til alt. At Glåmdalen og andre aviser ikke skal profittere på krisen. Men avisene tjener på ingen måte på krisen. Som de fleste andre virksomheter taper vi penger. Mye penger. Når butikker stenger, reiselivet stopper opp og bedrifter legger ned produksjonen, blir det også bråstopp i annonsemarkedet. Vi er mer avhengige enn noen gang av abonnementsinntektene for å holde det journalistiske trøkket oppe.

Men for å møte det allmenne informasjonsbehovet, har vi opprettet et eget nyhetsstudio, under vignetten Glåmdalens koronastudio, som er åpent for alle. Her legger vi ut viktig informasjon fra myndighetene, status om nye smittetilfeller lokalt og informasjon om tiltak innbyggerne må forholde seg til – i tillegg til andre nyhetsmeldinger.

Informasjon det er av stor samfunnsmessig betydning at alle vet om skal alle kunne lese på glomdalen.no – enten de er abonnenter eller ei. Men større reportasjer vil normalt være forbeholdt abonnenter. De som betaler for å holde journalistikken i gang skal alltid få et bedre tilfang av stoff enn de som ikke er det.

Vi i mediene går på mange måter opp til eksamen når kriser som dette inntreffer. Det er nå vi skal vise verdien av journalistikken. Baserer du deg på å holde deg oppdatert bare via sosiale medier, er risikoen for at du konsumerer feilinformasjon betydelig.

Det er nå Glåmdalen – og resten av Medie-Norge – skal vise at vi er verdt pengene. Abonnentene er våre sensorer. Det er dere som avgjør om vi består testen eller ei.

Artikkeltags