Spør om strøm på Solørbanen

GODS: Et godstog kommer på Solørbanen. Drevet av diesel.

GODS: Et godstog kommer på Solørbanen. Drevet av diesel. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

KONGSVINGER: Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) skriver til samferdselsministeren om Solørbanen og Rørosbanen.

DEL

Det er spørsmålet om eventuell elektrifisering av disse jernbanestrekningene han vil ta opp med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)

– Hvilke faglige vurderinger er foretatt hva gjelder elektrifisering av Solørbanen og Rørosbanen, og finnes det noe kostnadsanslag på hva elektrifisering av disse banestrekningene vil koste? er spørsmålet Akershus-representanten stiller.

Spørsmålet er sendt til skriftlig besvarelse, og er datert 5. mai.

Det er for øvrig allerede satt i gang et arbeid med å utrede mulig elektrifisering av Solørbanen og de øvrige banene som har dieseldrift. Solørbanen har i dag kun godstrafikk.

– Jeg spør for å holde denne saken varm. Det er jo også bare to år til Nasjonal Transportplan skal revideres i Stortinget, og da er elektrifisering av disse banene veldig interessant, sier Myrli til Glåmdalen.

Han viser til økt satsing i Innlandet på tømmer og bioenergi, og mener dette fordrer elektrifisering.

– For 15-20 år siden ville jeg sagt at elektrifisering av disse banene ville vært uaktuelt, men slik ser jeg ikke på det i dag. Det er tungvint å måtte basere jernbanedrift delvis på elektrisitet og delvis på diesel. Og med tanke på hvor sprengt Dovrebanen er, så bør man få endel mer trafikk over på Røros- og Solørbanen. Og da må det strøm til, av hensyn til volumet. Men først må vi få vite hvilke muligheter som fins, og hvor mye det vil koste, sier Myrli.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 08:00.