Det er spørsmålet om eventuell elektrifisering av disse jernbanestrekningene han vil ta opp med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)
– Hvilke faglige vurderinger er foretatt hva gjelder elektrifisering av Solørbanen og Rørosbanen, og finnes det noe kostnadsanslag på hva elektrifisering av disse banestrekningene vil koste? er spørsmålet Akershus-representanten stiller.
Spørsmålet er sendt til skriftlig besvarelse, og er datert 5. mai.
Det er for øvrig allerede satt i gang et arbeid med å utrede mulig elektrifisering av Solørbanen og de øvrige banene som har dieseldrift. Solørbanen har i dag kun godstrafikk.
– Jeg spør for å holde denne saken varm. Det er jo også bare to år til Nasjonal Transportplan skal revideres i Stortinget, og da er elektrifisering av disse banene veldig interessant, sier Myrli til Glåmdalen.
Han viser til økt satsing i Innlandet på tømmer og bioenergi, og mener dette fordrer elektrifisering.
– For 15-20 år siden ville jeg sagt at elektrifisering av disse banene ville vært uaktuelt, men slik ser jeg ikke på det i dag. Det er tungvint å måtte basere jernbanedrift delvis på elektrisitet og delvis på diesel. Og med tanke på hvor sprengt Dovrebanen er, så bør man få endel mer trafikk over på Røros- og Solørbanen. Og da må det strøm til, av hensyn til volumet. Men først må vi få vite hvilke muligheter som fins, og hvor mye det vil koste, sier Myrli.
Kommentarer til denne saken