Gå til sidens hovedinnhold

Lærere lærer å lære

iPad inn i skolene for å bedre læringsresultatene hos elevene:

Artikkelen er over 6 år gammel

KONGSVINGER: Lærere fra Brandval og Marikollen skoler har vært på kurs for å lære seg å bruke iPad som et undervisnings- og læringsverktøy.

– Dette er et pilotprosjekt for å se hvordan dette vil kunne bli brukt på en positiv måte i undervisningen, forteller teamleder Eva Gylterud ved Marikollen skole.

– Vi har hatt et felles kurs for lærere fra Marikollen og Brandval skole om bruk av iPad i skolesammenheng. Nå er lærerne i full gang med å lære elevene å bruke dette nye verktøyet, forteller Gylterud.

– Helt nytt for oss

– Dette er helt nytt for oss her på Brandval skole, og vi tar i bruk iPad for å bedre læringsresultatene hos elevene, forteller lærer Geir Ivar Grobøl, som også er IKTL-koordinator på skolen. – Vi har gode tilbakemeldinger fra andre skoler som har brukt dette med stort hell, forteller Grobøl.

Et verktøy for alle

– Elevene får større motivasjon som igjen fremmer resultatene og gir dem større innsikt med å bruke verktøy til å hente inn informasjon. Man går bokstavelig talt med kunnskapen i lomma, forteller lærer Aasmund Aarseth.

Det er et verktøy som kan tilpasses alle. Og det fanger gutter spesielt, noe som er viktig siden de oftest henger litt etter, sier lærer Aasmund Aarseth.

Ikke lov å spille på

– Den er praktisk og enkel å bruke. Vi får tak i all informasjonen vi trenger mye fortere enn å lete i bøker, forteller Mattis Smestad som går 7. trinn på Brandval.

– Men vi får ikke lov å bruke den til spill, understreker Emilie Holtet fra 5. trinn.

Sammen med de andre elevene lager de en oppgave om våre fire store rovdyr, presentert med både tekst og bilde.

– Når vi er ferdige med oppgavene, skal vi presentere den for de andre klassene, forteller Emilie Holtet.

Gull verdt

– Den er gull verdt som verktøy og det er spennende selv om det er en bratt læringskurve, forteller Grobøl, som ikke har tro på at elektronikken vil ta livet av blyant og papir.

– Nei, vi kommer aldri til å slippe det grunnleggende, selve grunnkompetansen. Elevene skal kunne det de alltid skulle kunne.

Men nå kan de også briljere med de verktøyene som finnes, sier Grobøl.

Kommentarer til denne saken