Sjekk politiets nye utrykningskjøretøy

Ronny Årstein, seksjonsleder i nærpolitiet på Gardermoen har tatt i bruk elsparkesykler som supplement til Segway

Ronny Årstein, seksjonsleder i nærpolitiet på Gardermoen har tatt i bruk elsparkesykler som supplement til Segway Foto:

Politipatruljene på Gardermoen har tatt i bruk elsparkesykler med blålys inne på terminalen.

DEL

– Vi har brukt Segway på Oslo Lufthavn et par år og det har vært en suksess fra dag en. Nå supplerer vi med to elsparkesykler for at patruljene våre skal komme raskere fram hvis det skjer noe i terminalen, sier Ronny Årstein, seksjonsleder for nærpolitiet på Gardermoen.

Denne uken ble det kjent at selskapet Segway legger ned sin produksjon av det tohjulede fremkomstmiddelet.

Politipatruljene på Oslo Lufthavn får raskere oversikt med bruk av elsparkesykkel inne i terminalen. (fv) Martin og Nicolay

Politipatruljene på Oslo Lufthavn får raskere oversikt med bruk av elsparkesykkel inne i terminalen. (fv) Martin og Nicolay Foto:

Ronny Årstein har vært i kontakt med Segway Norge om avviklingen av produksjonen, og fått bekreftelse at nedleggingen ikke får konsekvenser for politiet på Gardermoen.

– Nei, for det første har tohjulingene som vi har brukt siden 2018 vært veldig stabile, det har enda ikke vært behov for reparasjon. For det andre produserer Segway andre kjøretøyer, og har ikke problemer med å skaffe reservedeler, sier Årstein og legger til at de nyanskaffede utrykningskjøretøyene er også av merket Segway.

Nærpolitiet på Gardermoen har tatt i bruk elsparkesykkel

Elsparkesyklene ble tatt i bruk 1. juni, er utstyrt med blålys og har en toppfart på 20 km/t. Tilbakemeldingene fra politibetjentene som har brukt syklene er positive:

– Den er vesentlig smalere enn Segway, så det er lettere å passere der det blir trangt med mange reisende. I tillegg kan vi bære den i trappene hvis vi må forflytte oss i trappene, sier Martin som jobber som politibetjent Gardermoen politistasjon.

Fra sikkerhetskontrollen på Gardermoen og ut til hver ende av piren er det 550 meter. Med elsparkesyklene er politiet raskere på plass og klarer å dekke over et større område.

– Disse er enklere å bruke enn Segway, er lettere å hoppe av og på, dessuten trengs ingen ekstra opplæring, så alle våre patruljer her på Oslo Lufthavn bruker disse, sier Årstein.

Seksjonslederen understreker at hovedstrategien med disse farkostene er å være synlig for reisende.


– Vi blir mer synlig i et forebyggende perspektiv og vekker med det publikums oppmerksomhet. De ser oss og får rask hjelp, sier Årstein.

Patruljene som var ute på fredag skryter av at elsparkesyklene gir dem raskere overblikk hvis man for eksempel leter etter noen. I tillegg øker framkommeligheten på gangveiene mellom parkeringsplassene ute.

Artikkeltags