Gå til sidens hovedinnhold

Rekord-hattrick i Glåmdalen

Artikkelen er over 1 år gammel

Aldri før har så mange lest Glåmdalen hver dag som de første dagene denne uken.

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

10.976 er et tall vi i Glåmdalen var opptatt av mandag. Tirsdag var det 10.991. Onsdag var det 11.101. Endelig brøt vi 11.000-barrieren. Tre dager på rad denne uken satte Glåmdalen nye rekorder i antallet abonnenter som leser en plussak på glomdalen.no i løpet av ett døgn. For kun tre år siden var det tilsvarende tallet rundt 2.500. Vi har over 500 flere betalende abonnenter enn det våre ambisiøse målsettinger sier, og pila peker brått oppover sammenlignet med tidligere noteringer. Vi skal nå ansatte tre nye journalister. Glåmdalen vokser!

Glåmdalen er ikke lenger kun en papiravis som kommer i postkassa seks dager i uka. Glåmdalen er en nyhetstjeneste – en fullt ut operativ nyhetsorganisasjon som 18 timer i døgnet, året rundt, er på jobb for at du skal få de siste nyhetene og de beste historiene fra det som skjer i våre åtte kommuner. Det er et løfte fra oss til deg. I tillegg er vi én av 79 aviser i vårt eierkonsern, som du ved å betale en 20 kroning ekstra, har tilgang til alt innhold i. Også har vi Direktesport da – landets største streamingtjeneste av direktesendt sport. Ganske så heftig utvalg av innhold våger vi å påstå.

Det vi konkluderer med ut fra disse sylferske bestenoteringene er at Glåmdalen leverer innhold som abonnentene vil ha, og som de er villige til å betale for over tid. Vi kan ikke forstå det som noe annet enn at vi går i betydelig bedre takt med leserne nå, enn for kun få år siden. Vi lager flere saker som abonnentene vil lese om enn før, rett og slett.

Det er sikkert mange årsaker til denne veksten, men vi tror at en av de viktigste grunnene er at Glåmdalen opptrer mer uavhengig, mer selvstendig og mer fritt, enn vi gjorde før. Der vi før i langt større grad lot oss styre eller påvirke av pressemeldinger, terminlister, arrangementer og regisserte pressemøter, velger vi nå å selvstendig vurdere, prioritere og plukke saker – som regel kun på redaksjonens eget initiativ. Journalister skal, som kjent, ikke ha bindinger til noen som kan skade tilliten og troverdigheten til det innholdet vi lager. Dette er uavhengighet i praksis.

Ja, det kan innebære at noen blir misfornøyde, sinte og fortvilet på oss i blant. Det innebærer også at noen ytrer denne misnøyen i for eksempel sosiale medier. Men det lever vi faktisk godt med når vår praksis har styrket avisas rolle som en selvstendig og uavhengig nyhetsformidler for leserne våre, og lesertallene bekrefter at folk vil ha nettopp det.

Det betyr i praksis at vi ofte velger bort saker hvor vår rekkevidde kan tenkes utnyttet for å målbære et på forhånd bestemt budskap. Vi jobber i stedet aktivt med sakene for å finne virkelige eksempler, vanlige folk og skildre hvilke utfordringer, muligheter og omstendigheter som omgir deres liv.

Til å hjelpe oss med nettopp det, har Amedia analyseverktøy i verdensklasse. Foruten vår egen overbevisning og erfaring om hva som er en god sak og vårt fokus på å fortelle historier om helt vanlige folks liv og hverdag, er det denne leserinnsikten som er styrende for måten Glåmdalen nå prioriterer ressurser og innhold på.

Det har gitt resultater. Resultater som overgår både forventninger og håp, og som vi er stolte av i Glåmdalen.

Uavhengig og selvstendig journalistikk både fenger og selger – heldigvis! Derfor har vi denne uka spist kake for 11.101!

Kommentarer til denne saken