SAS avviser alle krav om erstatning fra reisende

SAS har satt mange av sine fly på bakken etter at pilotene har gått ut i streik. Disse flyene er parkert på Gardermoen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

SAS har satt mange av sine fly på bakken etter at pilotene har gått ut i streik. Disse flyene er parkert på Gardermoen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto:

Av

Streiken er utenfor flyselskapets kontroll, mener SAS-direktør Ove Myrold. Han sier at de reisende ikke får noen erstatning fra selskapet.

DEL

(Østlendingen) Lørdag ble 329 SAS-flygninger kansellert, noe som rammet nesten 34.000 passasjerer. Søndag gjelder det 587 avganger og 64.000 passasjerer.

Ifølge flysmart24.no avviser SAS alle krav om erstatning fra reisende, fordi de mener streiken er utenfor flyselskapets kontroll.

– Passasjerer er ikke berettiget til kompensasjon dersom forsinkelsen eller kanselleringen skyldtes streik da dette er å betrakte som en ekstraordinær omstendighet utenfor flyselskapets faktiske kontroll, sier SAS-direktør for samfunnskontakt, Ove Myrold, til nettstedet.

Landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson, er uenig.

– Hvis en passasjer blir rammet, anbefaler vi å be om ombooking. Dersom ombooking resulterer i at man blir forsinket i mer enn tre timer til sluttdestinasjon, vil man kunne søke om erstatning fra selskapet, uttalte han til NTB fredag.

Artikkeltags