Det sier Kongsvinger-gutten Martin Nygård (21), som var den ulykksalige rallyføreren som traff fire tilskuere under Rally Edane i Arvika i helgen.

Les om ulykken her:

Det som skulle bli et ålreit grusløp å få erfaring i med hans nye Subaru Impreza, endte opp med alle rallyførers mareritt da han kjørte av veien.

Fire tilskuere ble truffet. Deriblant en kvinne som ble alvorlig skadd og sendt til sykehus i Karlstad. Søndag kunne Nygård fortelle til Glåmdalen at han får fortløpende oppdateringer på hvordan det går med de skadde, og at det går riktig vei for den skadde kvinnen.

– Og nå har jeg fått høre at det kommer til å gå bra. Det hjelper. Det gjør det mye lettere å komme seg videre, forteller Nygård, som – ikke uforståelig – ble knust da han skjønte alvoret ved utforkjøringen.

Sjokk

Uhellet skjedde da Nygård og kartleser Marius Eng kom inn i en rask høyresving over en bakketopp. Bak «krønet» svingte veien umiddelbart i et kryss til venstre, en totalt usynlig sving som Nygård ikke rakk å se før det var for sent. I stedet gikk det rett fram i krysset, hvor det plutselig sto en mengde tilskuere.

Nygård hogde på bremsepedalen og så han var i ferd med å seile inn mot tilskuerne. Han fikk redusert farten endel, men han visste ikke hvor galt det hadde gått før kartleseren sa han så de hadde truffet noen.

– Det er ikke akkurat noe du er forberedt på. Du får sjokk og vet ikke helt hva du skal gjøre. Jeg løp rundt for å se hvordan det hadde gått, og mange rundt var flinke og hjalp til. Og ambulansen var der med en gang omtrent, så det ble håndtert veldig bra etterpå, understreker Nygård.

Støtte fra miljøet

Rally betegnes som en risikosport, og det er ikke første gang at tilskuere blir truffet i rally. Derfor er det på det rene at en sjåfør sjeldent kan lastes for å ha gjort noe galt når slike uhell skjer.

Som følge av skadeomfanget fikk saken umiddelbart stor oppmerksomhet i både norske og svenske medier, og bilder fra ulykkesstedet viste tydelig at det var Nygård sin bil som var innblandet da bilen ikke ble sensurert eller klippet vekk. Rallymiljøet skjønte umiddelbart at det var nordmennene var innblandet, og derfor valgte Nygård selv å poste et innlegg på Facebook ikke lenge etter ulykken for å fortelle kort om situasjonen.

– Folk prater jo, og det sprer seg fort, og det var på alle nyhetssider som var, sier han.

Rallymiljøet er lite. Alle kjenner alle, og i etterkant har Martin fått utelukkende gode støtteerklæringer, som er tydelige på at han ikke skal føle et ansvar for det som skjedde.

– Alle sammen har vært utrolig snille og ålreite, konstaterer 21-åringen etter at han la ut en statusoppdatering på sosiale medier, med masser av støtte fra kjente og kjære i miljøet.

 

Ingen gjennomkjøring

Det svenske løpet hadde ikke gjennomkjøring av etappene på forhånd, hvilket er høyst vanlig i både norske og utenlandske løp, men i enkelte tilfeller tilbyr arrangørene ferdigskrevne noter uten forberedelser til etappene. Rallyføreren fra Kongsvinger tror smellen kunne vært unngått om de hadde kjørt igjennom i forkant.

– Nå har jeg lært at jeg ikke skal kjøre uten gjennomkjøring. Slike farlige og spesielle steder husker man godt etter en gjennomkjøring, og det er noe vi markerer i notene, sier Nygård.

Bilen ble tatt i beslag av politiet etter ulykken. Blant annet skal bilens tekniske tilstand rutinemessig undersøkes etter en slik hendelse. Både bil, Nygård eller Eng slapp unna fysiske skader.

– Men det spiller ikke noen rolle nå. Det viktigste er at det går bra med folk til slutt.