Tøff utfordring venter Veiby

Vanskelig løp: Ole Christian Veiby ser på VM-runden i Tyskland som sesongens vanskeligste løp. Foto: @World

Vanskelig løp: Ole Christian Veiby ser på VM-runden i Tyskland som sesongens vanskeligste løp. Foto: @World

Artikkelen er over 3 år gammel

Tyskland: En ny og tøff utfordring venter Ole Christian Veiby. Rallytalentet ser på VM-runden i Tyskland som sesongens vanskeligste løp.

DEL

Rally Tyskland er sesongens fjerde JWRC-runde, som junior-VM kalles.

20-åringen fra Kongsvinger reiser til Tyskland full av selvtillit etter seieren i Finland sist, men han er klar på at årets første asfaltrunde blir et krevende løp.

– Mange temposkifter

– Jeg har aldri deltatt i Rally Tyskland før, men jeg var med på gjennomkjøringen i fjor og har dermed en viss formening om hva som venter oss. Dette er absolutt ikke noe tradisjonelt asfaltløp. Egentlig er det tre forskjellige rally i ett løp. En dag kjører vi gjennom vinranker, en annen dag kjører vi på et militærområde med ujevn betong og asfalt som underlag, og den siste dagen er det mer tradisjonelle asfaltetapper i skogen. Det blir med andre ord tre vidt forskjellige dager, forteller Ole Christian Veiby i en pressemelding fra EVEN Management.

Han kjører en Citröen DS3 R3T, driftet av det finske teamet Printsport.

Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen har han forberedt seg godt til løpet. De har brukt flere timer foran PC-skjermen og studert inboard-film fra etappene.

– Det er mange temposkifter, trange hårnåler og smale veier gjennom vinrankene. For oss er det en fordel at svært få av konkurrentene har noe særlig erfaring med løpet, så vi stiller forholdsvis likt alle sammen, poengterer han.

Andreplass

Etter seieren i forrige VM-runde klatret han til andreplass sammenlagt i junior-VM, og knappet innpå italieneren Simone Tempestini som leder.

– Jeg tror vi kommer til å kjempe i toppen i Tyskland også, men det skal bli spennende å se hvor fort franskmennene kjører når de får asfalt under hjulene. De trives tradisjonelt bedre på asfalt enn grus. Hovedmålet mitt er i første rekke å ta ytterligere poeng innpå Tempestini, sier Ole, som har fått et par testdager på asfalt før det hele braker løs fredag formiddag.

– Jeg hadde ikke kjørt på asfalt siden Monte Carlo i januar, og det føles som en evighet siden. Jeg synes det er veldig moro å kjøre asfaltløp. Nå krysser jeg fingrene for at det ikke blir regn, for da blir Rally Tyskland en enda tøffere utfordring, sier han.

Artikkeltags