Simen Næss HagenSimen Næss Hagen" /> Simen Næss HagenSimen Næss Hagen" /> Gå til sidens hovedinnhold

Rally Finnskog gjenfødes

Artikkelen er over 10 år gammel

Rally Finnskog blir mest sannsynlig et rallyløp over to dager kommende vinter. SI DIN MENING!

Tegneblokka er tatt fram igjen når løpsleder Stig Rune Kjernsli i disse dager skisserer neste års utgave av Rally Finnskog.

VM-løpet Rally Norway har holdt det tradisjonsrike billøpet på Finnskogen i dvale de siste årene, men nå skal «gode gamle» Rally Finnskog realiseres med fartsprøver i nattemørket i en kjøreplan over to dager.

Tilbake med NM-status

Vi må fem år tilbake for å finne en lignende versjon av Rally Finnskog.

  • I 2005 gikk siste utgaven av Rally Finnskog med to dager på plakaten.
  • I 2006 og 2007 utgikk Rally Finnskog som følge av Prøve-VM og det aller første VM-løpet Rally Norway.
  • I 2008 ble Rally Finnskog sist kjørt med NM-status, men kun over én ordinær løpsdag, før det igjen måtte vike for VM-løpet i 2009.
  • I år var Rally Finnskog tilbake på terminlisten igjen, men kun med norgescupstatus og et svært lite utvalg av etapper etter at KNA Kongsvinger var for sent ute med NM-søknaden.
  • I 2011 er Rally Finnskog tilbake med fullverdig NM-status.

Selv om svært lite er klarlagt for løpet foreløpig, jobber Kjernsli hardt for å få til et to-dagers arrangement for Rally Finnskog.

– Vi sjekker nå stemningen blant førerne om hva de tenker om et to-dagersløp. Rally Finnskog er kjent for å ha kveldsetappene på fredag, men samtidig vil vi jobbe for at teamene ikke må være nødt til å bruke over halve uka på løpet. Kongsvinger skal være sentralt nok for de fleste førere, men det er en utfordring å få løpet så kompakt som mulig når vi også ønsker å kjøre over to dager, fastslår løpsleder Stig Rune Kjernsli.

Ikke alt for enhver pris

Under et normalt NM-løp foregår gjennomkjøringen av etappene på fredag før løpet kjøres på lørdag. Ambisjonen til KNA Kongsvinger er å starte løpet fredag kveld, slik det er blitt gjort på 90- og 00-tallet. Hvis løpet likevel ikke skal kreve for mye fritid og fridager fra jobb for førere og mekanikere, er arrangøren derfor nødt til å legge gjennomkjøringen tidligere på fredagen – i tillegg til at løpet starter samme kveld.

– Jeg har klødd meg i hodet de siste nettene for å få denne kabalen til å gå opp. Foreløpig har vi ingen konkret struktur på hvordan organiseringen skal løses før løpsdagene. Vi skal i alle fall strekke oss langt for å få en to-dagers igjen, men ikke på bekostning av startkontingent og interessen blant førerne, fortsetter løpsleder Kjernsli.

Løpsledelsen i KNA Kongsvinger vil ha ytterligere informasjon om løpet klarlagt i løpet av denne uka.