Krisemøte om Rally Norway

USIKKERT: Rally Norway AS og styreleder Erik Veiby ønsker staten som hovedsponsor for de neste års arrangement, men venter fortsatt på avklaring. Det er med andre ord usikkert om det blir VM-rally på norsk jord framover.

USIKKERT: Rally Norway AS og styreleder Erik Veiby ønsker staten som hovedsponsor for de neste års arrangement, men venter fortsatt på avklaring. Det er med andre ord usikkert om det blir VM-rally på norsk jord framover.

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Det haster veldig for Rally Norway å få en statlig garanti. Ellers blir det ikke flere VM-rally i distriktet. Leser på glomdalen.no: «Legg ned hele rally-opplegget!» HVOR VIKTIG ER RALLY NORWAY?

DEL

– Vi har gjort det veldig klart at uten statsstøtte blir det ikke mer Rally Norway. Risikoen er rett og slett for stor, sier styreleder Erik Veiby.

Arrangøren håpet på et positivt ja fra regjeringshold før jul, men avgjørelsen om å gå inn som hovedsponsor lar vente på seg.

Som kjent har det to ganger blitt arrangert VM-runde i rally i Hedmark og Oppland (2007 og 2009), begge ganger endte det med sportslig og arrangementsmessig suksess. Men store underskudd.

Nå har NBF (Norges Bilsportsforbund) som eier og offisiell søker innkalt til et bredt anlagt møte i midten av februar, hvor andre eiere, aktører og politikere deltar. Kall det krisemøte.

Reidar Åsgård i Hedmark Arbeiderparti er en av politikerne som i sin tid jobbet trofast for å få gjennomslag for gigantarrangementet – og nå for å få staten på banen.

– Mister vi dette nå, er jeg redd andre regioner i landet vil snappe VM fra oss, sier Åsgård til Glåmdalen.

Også han er utålmodig, og undrer seg over hvorfor det tar så lang tid å behandle søknaden.

Erik Veiby bekrefter at FIA (det internasjonale bilsportforbundet) skal ha kalenderen til WRC Rally opp på nytt møte i mars. Norge er terminfestet for 2011, men kan altså ryke ut.

– Hvor mye søkes det om i støtte?

– Det ønsker jeg ikke å gå ut med, men vi ønsker en garanti for tre arrangement. Nå håper vi at AS Norge vil se markedsverdien av rally-VM, som sendes til 180 land verden over, sier Veiby.

Veiby tror også at FIA vil gå tilbake til årlige arrangørland, ikke annethvert år som det er nå.

– 2010 vil bli et mellomår uansett, mens vi vil til neste år se et helt annet rally med mange flere biler og mer spenning. Peugeot og Skoda er ledende i S-2000, men Ford har utviklet en bil nå som Andreas Mikkelsen skal kjøre i Sverige. Flere bilfabrikker har planer om å utvikle slike biler, sier Veiby.

Artikkeltags