Musikk i utvikling

Av
ILLUSTRASJON: Turi Marte Brandt Ånerud

ILLUSTRASJON: Turi Marte Brandt Ånerud

DEL

Les alt på glomdalen.no for 99 kroner i fire uker!

PEPTALKFor 60 år siden var ordet ”platekontrakt” et ord alle musikere kjente til, og det som var på toppen av ønskelista til de aller fleste. På den tiden var den verdt utrolig mye, og de fleste hadde valgt det i stedet for å vinne i lotto.

Grunnen til den store forskjellen har mest sannsynlig mye å si på prosessen i innspillinga. For 60 år siden ble et helt album spilt inn med kun én mikrofon, hvor hele bandet spilte alt selv i et sett, mens lydteknikeren mikset det samtidig som bandet spilte.

I dag derimot kan «alle» lage musikk uten veldig store kostnader. I tillegg blir alt spilt inn på PC, slik at den kan redigeres hvis det spilles feil, i motsetning til tidligere, hvor hele båndet var ødelagt hvis man spilte feil. .

Nå sier jeg ikke at musikerne i dag er mye dårligere enn det de var før, men prosessen har blitt mye enklere. Hvis man tar Kygo som et eksempel. Han er en utrolig flink musiker, men de store hitene som «Firestone» og «Stole The Show» er kun laget med en Mac, et software, mikrofon og et midi-keyboard.

Musikken er i konstant utvikling. Vi lager fortsatt nye sjangere, vi utvikler også nye artister, og det er fortsatt musikere som klarer å leve av det, men er det én ting som spiller en stor rolle: konserter. Det er musikerens måte å tjene penger på, etter som folk tyr til metoder som Spotify og Apple Music, som er en tjeneste hvor du betaler en viss sum for uendelig mengder med musikk, i stedet for å kjøpe et helt album eller en sang.

”Men, Sindre, hvorfor skriver du dette? Musikken ligger jo på Spotify, og jeg hører jo på musikk der, hvorfor sier du da at musikere må spille konserter for å overleve”. Jo, det skal jeg si deg. Når musikken blir lagt ut av Spotify, vil alle sin del av kaka. Spotify skal ha litt, plateselskapet skal ha litt, låtskrivere, produsenter osv. Forskjellen mellom fysisk salg av album og strømmetjenester, er at strømmetjenestene tar en stor bit av kaka, av diverse grunner.

Dermed blir det mer lønnsomt for de fleste artister å gjøre som blant andre Taylor Swift har gjort, nemlig å trekke ut musikken sin fra strømmetjenester for å øke salget andre steder.

Artikkeltags