Gå til sidens hovedinnhold

Møt en ekte «rosahogger»

Artikkelen er over 6 år gammel

Ole Petter Storbråten så en mangel på seriøse ved-firmaer i distriktet.

Å etablere lokale bedrifter er blitt populært blant unge i regionen.

En som har fulgt instinktene sine og opprettet sitt eget firma, er 23 år gamle Ole Petter Storbråten fra Nord Odal.

Han dro i gang firmaet Heil Ved i 2013, og siden det har det kun gått oppover for den unge gründeren. Heil Ved selger og produserer ved fra distriktet og sender den til forbrukere over hele landet. Årets vedlager er allerede tomt.

Mangel på seriøse ved-firmaer

Storbråten forteller at firmaideen kom når han skulle kjøpe ved og fort gjorde seg tanker rundt mangelen på seriøse ved-firmaer.

Siden han hadde endel kunnskap på området fra før og hadde tidligere erfaringer med jobb fra skogbruk så han en gyllen mulighet til å begynne med eget firma. I tillegg har 23-åringen alltid sett på seg selv som en gründer, og dermed var firmaet i gang.

– A4-livet passer ikke meg, det holder ikke med en vanlig jobb fra åtte til fire. Jeg liker å være opptatt hele tiden – og å alltid drive med noe. Derfor passet det veldig godt for meg å begynne for meg selv.

Jobber i hjembygda

Han sier videre at han gjerne vil gjøre noe utenom det vanlige og ønsker sterkt å sette varige spor etter seg.

Han ser lyst på framtida til firmaet og håper at det utvikler seg på lik linje som det har gjort det siste året. Han setter også pris på at han kan jobbe hjemmefra.

– Jeg flyttet nylig hele firmaet mitt til hjemstedet mitt, slik at det ble mer lokalt, og jeg kunne jobbe mer hjemmefra. For et par uker siden passerte jeg 200.000 i omsetning og kundene fortsetter å strømme til.

Ole Petter har opplevd en stigning på 110 prosent bare det siste året, og inntektene øker i lik takt.

Han har hørt fra flere erfarne mennesker som har opprettet egne firmaer, at dette kun er en begynnelse, og at han må satse tredobbelt til neste års forsyning med ved.

Dette rådet tok han med seg, og neste års vedforsyning blir den største hittil.

Hjelpende hånd

Mye av firmaets suksess takker han Tove Guldbransen, sjef for Odal Næringshage, for.

Store deler av utviklingen har gått gjennom næringshagen, og Storbråten forteller at det har vært til stor hjelp og at næringshagen ga ham det dyttet han trengte for å etablere sitt eget.

– Næringshagen har hjulpet meg veldig. Personlig rådgivning når jeg måtte ønske det, og det har også gitt meg muligheten til å møte andre gründere fra rundt om i distriktet. De ser muligheter der andre ser hindringer, og det er veldig bra.

Tove Gulbrandsen har i tidligere intervjuer med Pepper fortalt hvor viktig det er at ungdom vil i gang med egne bedrifter.

Utradisjonelt firma

Å bli husket i mengden er viktig når man etablerer et helt nytt firma, og Storbråten har gjort en original vri på firmaet sitt, nemlig fargen rosa. Rosa går igjen på logo og arbeidsbukser.

– Vi valgte rosa fordi det er ganske utradisjonelt, særlig fordi vi driver med skogsarbeid, noe som ikke akkurat er den mest feminine jobben der ute. Det er viktig å bli lagt merke til i mengden, og det virker det som vi blir med våre ikoniske rosa arbeidsbukser.

Kommentarer til denne saken