Frps Tor André Johnsen er Stortingets pendlerkonge – pendlet for 200.000

TOPPER LISTEN MED 200.000 KRONER: - Pengene går til drivstoff, service og vedlikehold akkurat på samme måte som for alle andre som får kjøregodtgjørelser for bruk av egen bil i jobbsammenheng, sier Frps Tor André Johnsen.

TOPPER LISTEN MED 200.000 KRONER: - Pengene går til drivstoff, service og vedlikehold akkurat på samme måte som for alle andre som får kjøregodtgjørelser for bruk av egen bil i jobbsammenheng, sier Frps Tor André Johnsen. Foto:

Av

Frps Tor André Johnsen kjørte for 200.000 kroner på to år og sendte regningen til Stortinget.

DEL

(Nettavisen) Nettavisen har i den siste tiden satt fokus på stortingspolitikernes telefonutgifter og taxibruk.

Det er Sp-politikeren Per Olaf Lundteigen som er Stortingets telefonkonge. Han hadde i fjor en telefonregning på 85.000 kroner.

Politikerne har også tatt taxi for millioner de siste to årene, med begrunnelser som at de ikke gadd å gå.

Nå har turen kommet til stortingspolitikernes kilometergodtgjørelser. Representantene får dekket godtgjørelser når de bruker egen bil til bedriftsbesøk, valgkamp, intervjues av media, delta på debatter og ikke minst når de skal hjem.

Totalt er det utbetalt nærmere 3,5 millioner kroner i kilometergodtgjørelser til stortingspolitikeren i årene 2017 og 2018.

I gjennomsnitt har stortingspolitikerne fått rundt 30.000 kroner i kilometergodtgjørelser. Noen av dem har flere hundre tusen kroner.

På topp

Det er Frps Tor André Johnsen som topper listen. Medlemmet i Transport og kommunikasjonskomiteen fikk dekket kilometergodtgjørelser for over 200.000 kroner i denne perioden. Han kjører rundt 25.000 kilometer årlig i jobbsammenheng.

– For det første så kommer jeg fra et fylke/region som er enormt stort i areal. Bare Trysil kommune er større i areal enn hele Vestfold fylke. Jeg reiser mye rundt og besøker lokallag, velgere, bedrifter, kommuner og næringsliv, sier han.

Han legger til at det derfor også blir mange møter og befaringer rundt omkring i distriktet.

– Jeg er veldig bevisst på å være til stede i mitt valgdistrikt for å holde kontakt med lokallag, kommuner, bedrifter og folk flest. Å være mye rundt i sitt fylke og møte folk der de bor, er en viktig del av det å være politiker, fortsetter stortingspolitikeren.

– Store avstander

Johnsen prøver også å besøke alle årsmøtene til lokallagene, som innebærer mye kjøring.

– Det er store avstander i Innlandet. Bare fra Eidskog ved svenskegrensen i syd, til Tynset opp mot Trøndelag grense i nord, er det omtrent 400 kilometer, svarer han videre.

Representanten trekker også fram at han sitter i transportkomiteen med ansvar for bil og vei.

– Det er naturlig for meg å kjøre bil, det er tross alt mitt ansvarsområde og fagfelt. Følgelig får og har jeg god oversikt over veier, utbedringer, vedlikehold og veistandard, trekker han fram.

Frp-politikeren legger til:

– Det er jo heller ikke slik at jeg får eller tjener de pengene jeg får utbetalt i kjøregodtgjørelse. De pengene går til drivstoff, service og vedlikehold akkurat på samme måte som for alle andre som får kjøregodtgjørelser for bruk av egen bil i jobbsammenheng, avslutter han.

Topp to

En god nummer to er Sp-topp Trygve Slagsvold Vedum. Tallene viser at han har fått dekket kilometergodtgjørelser for 184.862 kroner i samme periode.

Det har ikke lykkes Nettavisen å få en kommentar fra ham.

Senterpartiets leder er på Hamar i forbindelse med partiets landsmøte.

– Han vil svare. Men er fullstendig låst opp i møter og landsmøte nå inn i helga. Vil svare dere grundig på mandag, sa leder Lars Vangen i Senterpartiets kommunikasjonsavdeling på Stortinget til Nettavisen onsdag.

– Lite kollektive muligheter

Også miljøpartiet Venstre har en kandidat i toppsjiktet.

André Nikolai Skjelstad, som sitter i næringskomiteen havner på en tredjeplass. Han fikk tilbakebetalt 181. 036 kroner i kilometergodtgjørelser. Han trekker fram dårlig kollektivtilbud i Trøndelag.

– Det er bare å se på kartet, det er ikke mye kollektiv transport i mine områder i landet, sier han.

Stortingspolitikeren bor i Stjørdal i Trøndelag fylke.

– Jeg ukependler, så det er 15 mil fra togstasjonen i Væresstranda til Stjørdal og tilbake. Og all bevegelse er i bil og da blir det nødvendigvis noen kilometer. Skal jeg bevege meg så må det skje med bil stort sett i Nord-Trøndelag. Når jeg er rundt på besøk her så skjer det også med bil. For det er ikke mye kollektiv i det området der jeg bor i. Så det er forklaringen, avslutter han.

– Må rekke møter

Høyres stortingsrepresentant fra Aust-Agder Svein Harberg som er medlem av Kontroll- og konstitusjonskomiteen, tar fjerdeplassen. Han har kilometergodtgjørelser på 172.084 kroner i periode.

– Jeg ser at jeg ifølge oversikten har mye kilometergodtgjørelse sammenlignet med andre representanter, men har gjennom det svært lave øvrige reisegodtgjørelser. Jeg ukependler til Oslo og arbeidet på Stortinget, sier han.

Store deler av hans kilometergodtgjørelsen stammer fra pendlerreiser.

– Jeg bruker bil til Stortinget fordi jeg etter valget i 2017 ble valgt inn i gruppestyret for Høyre på Stortinget. Først som innpisker og senere som parlamentarisk nestleder, forklarer han.

Vervet gjør at stortingspolitikeren har fast møte i Oslo hver tirsdag morgen kl. 08:30 og hver fredag morgen kl. 08:00.

– Det er ikke mulig å fly inn tirsdag morgen og rekke møtet. Dersom jeg skal fly kvelden før, er det ikke mulig å delta på møter på Sørlandet kvelden før. Både fylkespartiet og lokalpartiet har mandag kveld som fast møtetidspunkt, svarer han.

Politikeren legger til:

– Ved å bruke bil kan jeg bruke mandagen til møter på Sørlandet, rekke møtene på kvelden, og kjører til Oslo sent på kvelden og da er det også lite trafikk. Etter møtene fredag morgen er det lang tid til neste fly. Fleksibiliteten til å justere fredagen med møter enten i Oslo eller på Sørlandet, eller på veien hjem, er verdifull. Timene i bilen er verdifull «kontortid»/telefontid, fortsetter han.

– Sparer 2.000 kroner per pendlertur

Harberg skal også ha nærmest halverte pendlerkostnadene sine ved å ta i bruk bil.

– Jeg er opptatt av å ikke belaste Stortingets økonomi unødvendig og fant ut at dette kunne bli et godt bidrag i så henseende. Mine pendlerreiser med bil belaster Stortinget med en refusjon på Cirka 2.375 kroner per tur, forteller han.

Hvis han hadde pendlet med fly ville Stortinget ha blitt belastet med mellom 4.000 til 4.500 kroner per tur med transport tur retur Kjevik, parkering, fly og flytog tur retur.

– Det er omtrent akkurat samme reisetid på begge alternativer. Jeg sparer altså Stortinget for Cirka 2.000 kroner for hver pendlertur jeg kjører med egen bil, sier han.

I tillegg besøker politikeren en rekke kommuner, organisasjoner og virksomheter på Sørlandet. Harberg sier at han er svært opptatt av å være til stede hos dem som har valgt ham som ombud.

– Det er avgjørende for å gjøre en god jobb. I min region er det en del store avstander, og det finnes ikke offentlig transport som et reelt alternativ på disse besøkene. Der det er mulig samkjøres det med andre. Jeg blir nok oppfattet som å være tilgjengelig for innbyggerne på Sørlandet, og mener det er bra. Langt flere burde være mer ute blant velgerne, avslutter han.

Artikkeltags