Gå til sidens hovedinnhold

Yrende liv ved stuene

Artikkelen er over 4 år gammel

SØR-ODAL: – Skal du kjøpa klokka? Vanlige klokker går bare til 24, men denne går helt til 31. Veldig bra er den.

Ikke bare var det liv inne i stuene. Ute på tunet myldret det også av små og store, og i skogholtet bak låven kokte kaffen over bålet til trekkspilltoner og sang mens uskyldige handlende ble lurt opp i stry.

For der satt taterfølget, like autentiske som for 100 år siden, og bød på like prima varer som den gang.

– Skal du lukte på kørken? Det koster två kroner. Et slips trenger du, ser jeg. Gammelt er det, men bra, og 15–20 kroner er det verdt.

– Får du lurt mange?

– Nei, det er ikke mange som lar seg lure, men jeg prøver jo så godt jeg kan, ler Rikke Bråten Smestad, og har gått inn i rollen som taterjente for en helg.

– Men det er snille folk som handler av oss. Noen kjøper et slips eller et belte, og så får vi varene tilbake. De synes nok synd på taterne, mener hun.

– Gi historien videre

Svært mange besøkte årets utgave av Liv i stuene på Odalstunet, i tillegg til 100 frivillige.

– Vi har hatt en økning de siste årene, og det er moro, sier Liv i stuene-sjef Knut Ola Storbråten.

Varaordfører Heidi Hitland minnet i sin tale om hvor viktig det er å ta vare på og gi videre den historien vi alle er en del av.

– Gamle bygninger har ingen verdi hvis det ikke skapes liv i dem, og derfor er det så fantastisk at vi klarer å gjenskape kulturen fra våre beste- og oldeforeldres tid på en så interessant måte at de yngste også lar seg fascinere. Det handler jo om å formidle historien til nye generasjoner, mener hun.

Hjemmelaget bil fra 1903

Og det var historisk sus over mye på Odalstunet i helgen, ikke minst krigshistorie.

Aage Ruuds Opel P4 fra 1936, som ble beskutt av tyskerne på Brandval vestside i aprildagene i 1940, har fortsatt kulehull i karosseriet etter møtet med Vehrmachts soldater.

– Baker Gustav Stenrud lånte ut bilen som skulle brukes i forbindelse med kongens flukt etter krigsutbruddet. Fem voksne nordmenn satt inni bilen som var på vei til Elverum, men selv om bilen ble skutt i filler, og gjenoppbygget etter krigen, kom verken føreren eller passasjerene til skade, vet dagens eier Aage Ruud.

Men distriktets trolig eldste bil var det Arnulf Barbakken som hadde med seg.

– Hjemmebygget, men med seks hesters Cadillac-motor, sier Barbakken, og røper at toppfarten kan sammenlignes med en grasklippers.

 

Kommentarer til denne saken