5 ting du ikke må gjøre om morgenen

MORGENSTUND HAR GULL I MUNN. Akkurat ... (Colourbox)

MORGENSTUND HAR GULL I MUNN. Akkurat ... (Colourbox)

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Dersom du har lyst på en mer opplagt dag.

DEL

(SIDE2): Det er blitt mye mørkere på kvelden i løpet av de siste dagene (naturlig nok, vi stilte klokken i helgen og er nå på vintertid) – noe som betyr at mange ikke ser mye til sola i løpet av dagen. Det gjør det ekstra tungt å stå opp om morgenen.

Da er det dumt å trykke på snoooze-knappen og hale ut tiden før man står opp, og det er heller ingen god ide å starte dagen med å bøtte nedpå kaffe.

Vi har samlet en del andre, kanskje mindre kjente, tips til hva man ikke bør gjøre om morgenen når vekkerklokka ringer, dersom man ønsker å ha en mest mulig opplagt dag.

1. Fosterstilling

Har klokken ringt og du må opp, så ikke bli liggende i fosterstilling under dyna. I stedt bør du strekke deg så lang du er, sier psykolog Amy Cuddy.

- Personer som våkner på denne måten, er mye gladere, faktisk nesten irriterende glade, sier hun.

2. La sengen være uoppredd

Jepp, ifølge forfatter av «The Power of Habit» og «Smarter Faster Better », Charles Duhigg, vil det å re opp sengen skape økt produktivitet utover dagen. Duhigg mener det er en god vane som lager kjede-reaksjoner for andre gode vaner.

3. Sjekke epost

Er du av typen som har mobilen innen rekkevidde i det du våkner, og liker å sjekke verden – og epost og meldinger? Dropp det.

-  De henvendelsene og forstyrrelsene, uventede overraskelser, påminnelser og problemer, er uendelige. Det er veldig lite som ikke kan vente i minimum 59 minutter, sier forfatter av boken « Never Check Email in the Morning», Julie Morgenstern.

4. Kle deg i mørket

Når alarmen har gått, du har strekket deg så lang du er og stått opp med en gang, så skru på lyset. Det kan virke som mer behagelig å vente med det skarpe lyset, men ved å unngå lys så signaliserer man til kroppen at det fremdeles er natt og sovetid, og du føler deg trøttere og mer groggy.

(Det samme gjelder om kvelden, bare motsatt - og derfør bør du ikke pusse tennene rett før du legger deg.)

5. Ta det på sparket

Det er mulig du har god nok tid, men å ta tingene på sparket er ikke en god ide. Se litt på nyheter, kle seg halvferdig, spise litt og høre litt på musikk. Alt dette er fine ting å gjøre, men de bør gjøres i form av rutine: Kle deg mens du ser på nyhetene, spis frokost mens du hører på musikk.

Forskere mener viljestyrken vår er begrenset, og når vi bruker den tidlig på morgen en på å bestemme hva vi skal gjøre i neste omgang, har vi mindre igjen senere på dagen når vi trenger den fo rå konsentrere oss om arbeidsoppgavene. Har du derimot en fast rutine som går på autopilot, så spares de ressursene til senere.

Artikkeltags