Gå til sidens hovedinnhold

Tause om veldedighetspenger

Artikkelen er over 7 år gammel

Her samles det inn millioner til barn i nød. Pengene kommer neppe fram, og teleselskapet vil ikke si hvor stor prosentandel de tar av kaka.

Foreningen Våre Barn er ikke det eneste selskapet med postboks på Kongsvinger som benytter seg av Strong Communication sine tjenester. Daglig leder og styreleder i Strong Communication, Jo Alund, bekrefter overfor Glåmdalen at de også samler inn penger for Childcare og Foreningen Direkte Bistand.

– Omsetter for 30 millioner

Teleselskapet skilter på sin hjemmeside med at de er ett av Norges største dialogmarkedsføringsselskaper og omsetter for 30 millioner kroner i året.

– Strong Communication AS er et dialogmarkedsføringsselskap. Vi er ikke en humanitær organisasjon, men et norsk aksjeselskap som leverer tjenester innenfor dialogmarkedsføring. Den humanitære organisasjonen eller foreningen må selv avgjøre hvorvidt de skal være medlem av Innsamlingskontrollen. Vi behandler alle kundene som tar kontakt med oss på lik linje. Vi jobber primært mot bedrifter, organisasjoner og idrettslag i hele Norge. I perioder kjører vi kampanjer for kunder over en kort periode, andre kunder kan ha lengre avtaler. Kundene våres har forskjellige behov, derfor tilbyr vi flere løsninger ut imot kundene. Som for eksempel: salg, faktura administrasjon, møtebooking, leads-generering, kundeservice og back office tjenester, skriver Jo Alund i en e-post.

– Hvor stor prosentandel av pengene dere samler inn tar dere for arbeidet? Og hva går disse pengene til?

– Hvis man sammenligner oss med andre firmaer i samme bransje, så er vi ganske små omsetningsmessig, men vi er opptatt av å levere kvalitet ut til kunde.

– Som alle andre bedrifter som har inntekter, så eksisterer det også faste kostnader på drift og lønn. Kundene våre betaler en fastpris per produserte time og per produserte faktura, eller en fordelingsnøkkel ut ifra salget. Derfor blir det et vanskelig regnestykke hvor stor prosentandel som Strong faktisk sitter igjen med. Det varierer fra time til time og kunde til kunde.

– Kan du være mer konkret på dette?

– Det er vanskelig å gi et mer konktret svar på dette, da dette som sagt varierer fra kunde til kunde.

Ifølge Foreningen Våre Barn tar Strong Communications rundt 80 prosent av det folk gir til denne innsamlingsorganisasjonen.

Jo Alund svarer ikke på Glåmdalens spørsmål om kommentar til at selskapet hans skal ta så mye av midlene.

Praktiske postbokser

– Hvorfor har organisasjonene postbokser her?

– Kundene som kjøper kundeservice tjenester av oss, er av praktiske årsaker nødt til å ha postboks adresse i nærheten av oss, sånn at vi kan behandle returpost effektivt.

– Hvilke instrukser har telefonselgerne for å opplyse hvor mye av pengene som går til formålet?

– Det varierer fra kunde til kunde.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.