Gå til sidens hovedinnhold

Småbarna lærer mer av leken enn vi tror

Artikkelen er over 7 år gammel

Toddlerne – barna som stabber og går. De lærer fort av leken. Nå kommer småbarnspedagogikken for fullt i Glåmdal.

Barnehagene i Åsnes, Grue, Kongsvinger, Eidskog og Sør-Odal får 25.000 kroner hver i tilskudd fra fylkesmannen i Hedmark for å sette småbarnas læringsarena i det fokuset den fortjener.

– Småbarnspedagogikken skal mye sterkere inn i alle barnehagene i disse kommunene, sier Karin Hammer, Anita Bye Moe og Heidi Holtet Nybrenna.

De er «lærledare» for sine kolleger i barnehagene i Grue, etter å ha deltatt i et halvårsstudium ved universitetet i Karlstad og nå går et oppfølgingskurs gjennom dette året for å sette sine kunnskaper ut i praksis i alle småbarnsavdelingene.

– Småbarna har vært forsømt på læringsarenaen i barnehagene. Det har vært fullt fokus på ungene i førskolealder, og det er først de siste årene at disse minste har kommet inn i barnehagene for fullt. Nå skal vi legge til rette for at småbarnspedagogikken blir tatt i bruk, sier Anita Bye Moe.

Alle treåringene i Grue var på tur til Gruetunet mandag. Toddlerdager har Grue hatt gjennom «Den kulturelle bæremeisen» fire ganger før også.

Nå skal været være tema for toddlerne hele våren og ut september og munne ut i en utstilling som viser hva småbarna greier å få til og hva småbarn kan lære.

At det var en så fin sommerdag, var flaks, ettersom ungene skulle få leke med vann og erfare hvordan is smelter og hvordan vann oppfører seg. Så tok de også mange effekter i bruk for å vise ungene hvordan lufta og vind påvirker tingene rundt oss; de blåste såpebobler, lekte med fjør og ballonger, papirfly og fallskjermer.

Og konsentrasjonen?

Den var det ingenting i veien med.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.