Norwegian setter ikke sine 737 MAX på bakken

Et Boeing 737 MAX 8 fly fra Norwegian (SE-RTC) Félix Rodríguez de la Fuente står ved gaten på Oslo lufthavn. Bak står et Boeing 777–260 LR (ET-ANP) fra Ethiopian Airlines. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Et Boeing 737 MAX 8 fly fra Norwegian (SE-RTC) Félix Rodríguez de la Fuente står ved gaten på Oslo lufthavn. Bak står et Boeing 777–260 LR (ET-ANP) fra Ethiopian Airlines. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto:

Av

Norwegian vil fortsette å fly sine Boeing 737 MAX-fly som vanlig etter flyulykken i Etiopia søndag, der 157 mennesker mistet livet.

DEL

Norwegian faller nesten 7 prosent på Oslo Børs mandag morgen. Analytikere E24 har snakket med mener flyulykken er forklaringen. Også fabrikanten Boeing falt i kurs mandag morgen.

Flystyrten i Etiopia søndag morgen skjedde seks minutter etter at 737 MAX-maskinen fra Ethiopian Airlines tok av fra hovedstaden Addis Abeba med kurs for Nairobi. Flyet gikk ned nær byen Bishoftu, 50 kilometer sørøst for Addis Abeba. Alle de 149 passasjerene og besetningen på åtte mistet livet.

Mandag morgen ble det kjent via kinesiske medier at Kina har bedt innenlandske flyselskaper om å midlertidig sette alle Boeing 737 MAX på bakken. Et slikt trekk er foreløpig ikke aktuelt fra Norwegian, som har 18 tilsvarende fly.

– Alle våre 737 MAX 8-fly flyr som normalt. Vi er, som alltid, i tett dialog med Boeing og forholder oss til deres og luftfartsmyndigheters anbefalinger. Sikkerheten til våre passasjerer kommer alltid først, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer i en uttalelse til NTB mandag morgen.

Neppe aktuelt med flyforbud

Lederen for sikkerhetskomiteen i Norges Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval sier til Flysmart24 at han ikke tror det blir aktuelt med en global anbefaling om å sette flytypen på bakken.

Han opplyser at en generell ordre om å sette alle fly av Boeing 737 MAX 8-flyene på bakken eventuelt vil komme fra flyfabrikken Boeing eller fra de amerikanske luftfartsmyndighetene, Federal Aviation Administration, som har godkjent flytypen.

– At enkelte operatører og luftfartsmyndigheter setter modeller på bakken vil være basert på selvstendige vurderinger eller politisk press. Det vil da som oftest være tiltak som ikke påvirker den generelle avviklingen av trafikken, skriver Skatval i en epost mandag morgen.

Norwegian vil foreløpig ikke komme med ytterligere uttalelser, opplyser selskapet til E24.

Norwegian bruker 737 MAX på store deler av rutenettet, blant annet innad i Europa, mellom Europa og Midtøsten og på transatlantiske ruter mellom USAs østkyst og Irland, Nord-Irland og Skottland. I tillegg til de 18 flyene av typen 737 MAX Norwegian har i dag, har selskapet også 90 slike fly i bestilling.

Nytt fly

Flyet som styrtet søndag er den mest moderne versjonen, nemlig 737 8 MAX, og ble levert i november i fjor. Det er samme type fly som et indonesisk fly fra selskapet Lion Air som styrtet i oktober i fjor da 189 mennesker omkom.

Ifølge Ethiopian Airlines meldte flygeren om problemer kort tid etter avgang og ba om å få returnere til flyplassen. Flyselskapet valgte å sette alle Boeing 737 MAX 8-maskiner på bakken etter ulykken. Det samme har Cayman Airways valgt å gjøre.

Artikkeltags