Ny trend herjer på taxfree: – Krever noe litt ekstra

NY TREND: Taxfreebutikkene opplever en helt ny trend, det sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (innfelt). Foto: NTB Scanpix

NY TREND: Taxfreebutikkene opplever en helt ny trend, det sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (innfelt). Foto: NTB Scanpix

Av

Taxfree er ikke lenger bare tobakk og sprit. Nå er det en ny trend som herjer: Det skal være lokalt, økologisk og eksklusivt.

DEL

(Romerikes Blad) (NETTAVISEN): Med lommeboken viser nordmenn kjærlighet for taxfreeordningen, og det hamstres varer – spesielt rundt høytider som julen. I fjor ble det solgt hele 15.000 julekalendere på taxfree – en tredobling fra fjoråret.

Men i tillegg til de gode gamle bestselgerne med tobakk og sprit, er det kommet nye trender. De har også inntatt det tradisjonsrike markedet som er litt utenfor alt det andre.

Den nye trenden er økologisk, lokalt produsert og det som tidligere ville blitt kalt alternative produkter er nå blitt «in».

Det viser informasjon Nettavisen har fått fra Travel Retail Norway som drifter taxfree rundt om på norske flyplasser.

Utenlandske turister digger dette

Haakon Dagestad er kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway, og har delt tallene for salget med Nettavisen. De ser en tydelig bølge av nye produkter.

– Vi ser craft-bølgen som har vært på øl innta brennevin. Det lages nå brennerier over hele landet, og mange av dem gjør det veldig bra gjennom å produsere topp produkter og god merkevarer, sier Dagestad til Nettavisen.

Og utenlandske turister ser ut til å digge de nye norske produktene.

– Dette ser vi ikke bare slår an blant nordmenn, men særlig blant turister som ønsker å ha med seg norske produkter hjem fra reise. Det at turister finner produktene hos oss vet vi også hjelper norske produsenter nå et globalt publikum, sier han.

De store bestselgerne på parfyme, hudpleie, vin, likør og sukkervarer er fordelt slik:

(Artikkelen fortsetter etter tabellen)

Krever noe litt ekstra

Men ifølge selskapet er det ikke lengre bare «bestselgerne» som preger taxfree. Det er en helt ny utvikling som har fått en rekke nye produkter til å dukke opp på de populære butikkene rundt om på norske flyplasser.

– På kosmetikk er det nordiske naturlige produkter som er i vekst. Det har allerede dukket opp en del nordiske produsenter, og vi tror det blir flere, sier Dagestad til Nettavisen.

Et eksempel er det norske herremerket Bad Norwegian. De tilbyr «naturlige» produkter, som er produsert i Norge. De har også truffet trenden med minimalistisk design, med tydelige og enkle beskjeder på produktene. (Se bilde)

Etisk sjokolade

Selv om vi hamstrer Freia-sjokolade i kjent stil på taxfree, er det også kommet nye produkter innen denne linjen. Og fokuset er «etisk».

Tony's Chocolonely er fra Nederland, og forsikrer alle kunder om at de har fjernet det som måtte være av slave- og barnearbeid i prosessen med å skaffe kakaobønner.

Den eksklusive smaken har også spisset seg ekstra når det kommer til parfymer og dufter.

Opplæringsansvarlig for parfyme, kosmetikk og mote, Hanne Sundby forteller at Chanel har gjort et stadig større kjafs i markedet.

– Det er parfymer som Chanel 10, 12 og 13 er blant de mest solgte duftene for damer, sier Sundby.

Alkoholtrend

Også når det gjelder alkohol er det spesielt to nye trender.

– Den ene er at norske cider tar steget opp i verdensklasse. Det foregår nå enorm utvikling hvor enn frukt dyrkes i Norge og vi får en rekke nye ciderprosuenter som lager et bredt utvalg fra klassisk cider til komplekse fruktviner og musserende, sier Dagestad i Travel Retail Norway.

I tillegg har de at «craft-bølgen» på øl har også inntatt brennevin.

– Det lages nå brennerier over hele landet, og mange av dem gjør det veldig bra gjennom å produsere topp produkter og gode merkevarer, sier han.

Det er spesielt poppis blant de utenlandske turistene.

– Det at turister finner produktene hos oss vet vi også hjelper norske produsenter nå et global publikum, sier Dagestad.

Artikkeltags